Γραφείο Τύπου Υπουργού
Αθήνα, 1 Ιουλίου 2014
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Κύρια σημεία της σημερινής Συνέντευξης Τύπου της Πολιτικής Ηγεσίας του Υπουργείου Υγείας για την φαρμακευτική κάλυψη των ανασφαλίστων πολιτών και τις επικείμενες προσλήψεις στο χώρο της Υγείας.
1) Σχετικά με την τροπολογία και την Υπουργική Απόφαση για την φαρμακευτική κάλυψη των ανασφαλίστων πολιτών:
Μάκης Βορίδης: «Γνωρίζετε την υπουργική απόφαση η οποία εξεδόθη για τη φαρμακευτική κάλυψη των ανασφαλίστων. Αυτή η υπουργική απόφαση έρχεται σε συνέχεια μίας τροπολογίας η οποία ψηφίστηκε την προηγούμενη εβδομάδα από τη Βουλή και η οποία διεύρυνε τις αρμοδιότητες του ΕΟΠΥΥ.
Στις αρμοδιότητες του ΕΟΠΥΥ, στον σκοπό του ΕΟΠΥΥ, στον ιδρυτικό του νόμο, δεν υπήρχε η δυνατότητα παροχής υπηρεσιών σε ανασφαλίστους, παρά μόνο σε ασφαλισμένους.
Προβλέφθηκε, λοιπόν, κατ΄ αρχήν με την τροπολογία αυτή, η διεύρυνση της δυνατότητας προκειμένου να μπορεί ο ΕΟΠΥΥ να παρέχει τέτοιου είδους υπηρεσίες σε ανασφαλίστους και εν συνεχεία εξεδόθη η υπουργική απόφαση η οποία προβλέπει το βασικό πλαίσιο λειτουργίας της φαρμακευτικής κάλυψης των ανασφαλίστων.
Τι είναι εκείνο το οποίο ακόμα εκκρεμεί; Είναι η παροχή συγκεκριμένων εφαρμοστικών οδηγιών της υπουργικής αποφάσεως προς τους διαφόρους εμπλεκόμενους φορείς στην παροχή αυτής της φαρμακευτικής καλύψεως.
Ουσιαστικά αυτό σημαίνει στα νοσοκομεία, στα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ και στα συνεργαζόμενα με τον Οργανισμό φαρμακεία, κάτι που εκτιμούμε ότι θα γίνει μέσα στις επόμενες 15 έως 30 ημέρες.
Άρα λοιπόν, τότε θα έχει ολοκληρωθεί το θεσμικό οικοδόμημα για την παροχή φαρμακευτικής κάλυψης στους ανασφάλιστους».
Για το εκτιμώμενο κόστος:
Μάκης Βορίδης: «Το εκτιμώμενο κόστος από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους δεν υπερβαίνει το ποσό των 340 εκατομμυρίων ευρώ.
Υπάρχει μία αρχική πρόβλεψη η οποία ανέρχεται στα 100 εκατομμύρια ανά εξάμηνο για τη φαρμακευτική δαπάνη. Μιλώ τώρα για τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Υγείας. Στην πραγματικότητα όλοι εδώ μιλάμε με εκτιμήσεις, οι οποίες έχουν σημαντικό στοιχείο αποκλίσεων γιατί ο αριθμός των ανασφαλίστων δεν είναι απολύτως ακριβής. Επομένως, δεν ξέρουμε ακριβώς πως θα εξελιχθούν οι δαπάνες, αλλά κάνουμε μόνο μία κατ’ εκτίμηση προσέγγιση.
Στην πραγματικότητα είναι κάτι το οποίο θα παρακολουθούμε προσεκτικά -πώς θα διαμορφώνεται η δαπάνη μήνα με τον μήνα- και ανάλογα θα προχωρούμε σε προσαρμογές, εάν δούμε ότι κάτι ξεφεύγει από τις εκτιμήσεις τις οποίες έχουμε κάνει».
Δημοσιογράφος: Αυτό συμπεριλαμβάνεται στα 2 δισ. που είναι η υποχρέωσή μας;
Μάκης Βορίδης: «Είναι μέσα στα 2 δισ.».
Δημοσιογράφος: Υπήρχε μία δέσμευση για 200 εκατομμύρια επιπλέον, από το πλεόνασμα, στο Υπουργείο Υγείας για τη φαρμακευτική κάλυψη των ανασφαλίστων. Τώρα αυτό εξαφανίστηκε. Γιατί;
Μάκης Βορίδης: «Όχι. Δεν εξαφανίστηκε. Δε θέλω να μπω σε τεχνική συζήτηση. Το ζήτημα των πρόσθετων ποσών για το Υπουργείο Υγείας είναι μία ανοιχτή συζήτηση την οποία θα τη δούμε με το Υπουργείο Οικονομικών. Θα γίνει με έναν ορισμένο τρόπο και έχει αρκετές παραμέτρους. Εκείνο το οποίο θέλω να πω στην παρούσα φάση, γιατί δημιουργούνται μία σειρά από εντυπώσεις, είναι ότι το Υπουργείο Υγείας εκτελεί με ακρίβεια τον προϋπολογισμό του.
Το Υπουργείο Υγείας δεν έχει αποκλίσεις από τον προϋπολογισμό του. Δεν έχει υπερβάσεις στις δαπάνες του».
Για το ενδεχόμενο πρόσθετης επιβάρυνσης των ασφαλισμένων, λόγω του κόστους φαρμακευτικής περίθαλψης των ασφαλισμένων:
Μάκης Βορίδης: «Όχι, δεν θα υπάρξει αύξηση της συμμετοχής. Αυτό το οποίο μπορώ να σας πω -σύμφωνα με τα όσα έχουμε γενικώς συνεννοηθεί- είναι αυτό: ότι η φαρμακευτική δαπάνη, αυτή που έχει προεκτιμηθεί στο ποσό των 100 εκατομμυρίων, είναι μέσα στα 2 δισ. της συνολικής φαρμακευτικής δαπάνης.
Αν υπάρξει κάτι διαφορετικό, προφανώς θα υπάρξει και μία διαφορετική αντιμετώπιση. Άλλα ποσά τα οποία έχετε ακούσει στο παρελθόν, εξακολουθούν να αποτελούν πολιτική δέσμευση. Από εκεί και πέρα υπάρχουν τεχνικά ζητήματα τα οποία πρέπει να αντιμετωπιστούν και θα αντιμετωπιστούν».
Για τη συνταγογράφηση από γιατρούς του ΕΣΥ και ΠΕΔΥ και το πρόσθετο βάρος που αναλαμβάνουν:
Μάκης Βορίδης: «Θα δούμε την πίεση η οποία θα δημιουργηθεί κατά περίπτωση. Πάντως είναι σαφές ότι αυτό αποτελεί ένα μέτρο το οποίο στοχεύει στο να περιορίσει τη φαρμακευτική δαπάνη εκεί που πραγματικά είναι αναγκαία.
Γιατί αν αυτό ανοίξει, μετά ενδεχομένως θα έχουμε άλλα ζητήματα τα οποία θα διευρύνουν πάρα πολύ το κόστος. Άρα αυτό είναι ένα ελεγκτικό μέτρο για τη φαρμακευτική δαπάνη προς τους ανασφάλιστους.
Τώρα αν εμφανιστούν δυσλειτουργίες ή πολύ μεγάλες πιέσεις στο σύστημα υγείας, θα δούμε πώς θα το αντιμετωπίσουμε τοπικά με παρεμβάσεις στο σύστημα.
Είναι ένα καινούριο μέτρο το οποίο θα το παρακολουθούμε στενά ακριβώς επειδή έχει μία σειρά από παραμέτρους. Και θα παρεμβαίνουμε όπου βλέπουμε ότι υπάρχει δυσκολία».
Για την ετοιμότητα ανταπόκρισης της ΗΔΙΚΑ στο προσεχές διάστημα:
Μάκης Βορίδης: «Θα έχει φτιάξει το μητρώο».
Για το ενδεχόμενο επιβολής πλαφόν στον αριθμό των φαρμάκων:
Μάκης Βορίδης: «Όχι. Δεν υπάρχει».
Για τη συμμετοχή στην εκτέλεση των συνταγών:
Μάκης Βορίδης: «Είναι με τους ίδιους όρους που προμηθεύονται οι ασφαλισμένοι. Αυτό που είναι υποχρέωση του ταμείου για τον ασφαλισμένο, είναι δωρεάν για τον ανασφάλιστο.
Όσο για το γιατί δεν καλύψαμε και την ασφαλιστική συμμετοχή του ιδιώτη, η απάντηση είναι διότι προφανώς αυτό εκτοξεύει το κόστος της φαρμακευτικής δαπάνης.
Άρα λοιπόν, «μεταχειριζόμαστε» τον ανασφάλιστο, ο οποίος δεν έχει καταβάλει χρήματα στο ασφαλιστικό του ταμείο -γιατί προφανώς δεν έχει ο άνθρωπος- με τα ίδια ακριβώς δικαιώματα που έχει και ο ασφαλισμένος».
Δημοσιογράφος: Αυτό ισχύει και για το 1 ευρώ ανά συνταγή στο φαρμακείο;
Μάκης Βορίδης: «Ναι».
Για το προβλεπόμενο κόστος του μέτρου και στο πόσο τελικά θα κυμανθεί:
Μάκης Βορίδης: «Παρακολουθώντας την εξέλιξη της φαρμακευτικής δαπάνης θα δούμε ποιο είναι το πραγματικό πια κόστος στην εφαρμογή αυτού του μέτρου, γιατί θα το έχουμε μέσα στο εξάμηνο.
Βλέποντας λοιπόν το κόστος, θα προσδιορίσουμε πια και το τι πρέπει να κάνουμε στα ποσά του προϋπολογισμού. Είναι προφανώς αυτό το κόστος ένα από τα αντικείμενα προς συζήτηση.
Η πολιτική δέσμευση της Κυβέρνησης στην πραγματικότητα δεν αφορά το τι θα κάνουμε στον προϋπολογισμό του 2015, γιατί το 2015 θα έχουμε μία σαφέστερη εικόνα και επομένως αυτό θα ενσωματωθεί μέσα στον προϋπολογισμό και στην κατανομή των κονδυλίων που θα γίνουν για το Υγείας μέσα στο 2015.
Η κρίσιμη συζήτηση είναι πώς αυτό ενσωματώνεται ως κόστος μέσα στο 2014. Άρα, αν πούμε ότι ο χρόνος εφαρμογής του θα είναι οι αρχές Αυγούστου ή τα τέλη Ιουλίου, ουσιαστικά θα «τρέξει» ένα πεντάμηνο.
Η καταρχήν θέση μας είναι ότι βαραίνει την φαρμακευτική δαπάνη, αλλά, από εκεί και πέρα, υπάρχει μία πολιτική δέσμευση την οποία ακούσατε και θα δούμε πώς θα αντιμετωπιστεί».
2) Για τις επικείμενες προσλήψεις στις δομές υγείας:
Μάκης Βορίδης: «Εκείνο το οποίο έχουμε προγραμματίσει και έχουμε στείλει προς το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης είναι ένα σύνολο 2.950 θέσεων, κενών οργανικών θέσεων μονίμου νοσηλευτικού προσωπικού (Βλέπε σχετικό συνημμένο πίνακα).
Για το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των προσλήψεων:
Μάκης Βορίδης: «Η διαδικασία για το νοσηλευτικό προσωπικό και το λοιπό προσωπικό είναι διαδικασία ΑΣΕΠ και θα πάρει το χρόνο της, περίπου έξι μήνες. Η διαδικασία για τους πρόσθετους γιατρούς που έχουμε πει, είναι η προβλεπόμενη με την οποία προσλαμβάνονται οι γιατροί στο ΕΣΥ».
Για τις αρμοδιότητες της Πολιτικής Ηγεσίας του Υπουργείου Υγείας:
Μάκης Βορίδης: «Όπως βλέπετε, είμαστε απολύτως συνεννοημένοι μεταξύ μας. Από εκεί και πέρα, όπως αντιλαμβάνεστε, είναι για μεν την αρμοδιότητα του κυρίου Αναπληρωτού απόφαση του Πρωθυπουργού, για δε την αρμοδιότητα της κυρίας Υφυπουργού κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Υγείας».
Για το ωράριο εργασίας των γιατρών και το φημολογούμενο 48ωρο:
Μάκης Βορίδης: «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει το ζήτημα του 48ωρου. Μάλιστα και μία προσφυγή των ιατρών θέτει αυτό το ζήτημα. Η εναλλακτική λύση, λοιπόν, η οποία εφαρμόζεται ευρωπαϊκά, είναι το 48ωρο. Το 48ωρο, όπως ξέρετε, έχει συγκεκριμένες επιπτώσεις. Πρέπει κανείς να διαλέξει».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου