Ψηφιακός χάρτης παροχών υγείας από τον ΕΟΠΥΥ


Στον χάρτη θα αποτυπωθούν οι ανάγκες για νοσηλείες, επισκέψεις σε γιατρούς, εργαστηριακές εξετάσεις, φάρμακα, ειδικές θεραπείες, ιατροτεχνολογικά υλικά κ.ά. των ασφαλισμένων του ΕΟΠΥΥ, ώστε να υπάρχει εικόνα ανά πάσα στιγμή.

Στον σχεδιασμό ψηφιακού χάρτη των υγειονομικών αναγκών των ασφαλισμένων του ΕΟΠΥΥ με βάση τα επιδημιολογικά δεδομένα της κάθε περιοχής, προχωρά το υπουργείο Υγείας. Στον χάρτη αυτό θα αποτυπωθούν οι ανάγκες για υπηρεσίες υγείας, δηλαδή νοσηλείες, επισκέψεις σε γιατρούς, εργαστηριακές εξετάσεις, φάρμακα, ειδικές θεραπείες, ιατροτεχνολογικά υλικά κ.ά. των ασφαλισμένων του ΕΟΠΥΥ, ανά γεωγραφική περιοχή της χώρας, βάσει του οποίου το υπουργείο Υγείας και ο Οργανισμός θα ελέγχουν με τη χρήση ηλεκτρονικού συστήματος σε πραγματικό χρόνο τις παροχές που «αγοράζουν» για λογαριασμό των δικαιούχων, θα διαβλέπουν τυχόν κενά και θα σχεδιάζουν παρεμβάσεις. 

Για τη δημιουργία του χάρτη, αλλά και για την παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο των παροχών προς τους ασφαλισμένους, θα αξιοποιηθούν οι ήδη υπάρχουσες βάσεις δεδομένων του Οργανισμού αλλά και της ΗΔΙΚΑ, οι οποίες ωστόσο θα ενισχυθούν με νέα εργαλεία καταγραφής και ψηφιακές τεχνικές διαχείρισης. Για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΕΟΠΥΥ και γενικά των υπηρεσιών υγείας, πραγματοποιήθηκε πρόσφατα μία πρώτη σύσκεψη στο υπουργείο Υγείας, στην οποία συμμετείχαν ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης και ο υφυπουργός Απλοποίησης Διαδικασιών Γιώργος Γεωργαντάς.

Οπως ανέφεραν στην «Κ» στελέχη του υπουργείου Υγείας, ένα από τα προβλήματα που καταγράφηκαν από την πρόσφατη επίσκεψη του υπουργού Υγείας Βασίλη Κικίλια και του γενικού γραμματέα του υπουργείου Παναγιώτη Πρεζεράκου, στον ΕΟΠΥΥ, «το κρίσιμο πρόβλημα είναι πως δεν υπάρχει ξεκάθαρη εικόνα των αναγκών. Η απουσία ενός ηλεκτρονικού συστήματος που σε πραγματικό χρόνο θα καταγράφει και θα επιβλέπει την κατάσταση».

Ο ηλεκτρονικός χάρτης υγειονομικών αναγκών είναι ένα από τα βασικά βήματα τα οποία δρομολογεί το υπουργείο Υγείας, με στόχο, όπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου, να «σταθεί στα πόδια του αυτός ο ασφαλιστικός γίγαντας και να μετατραπεί σε έναν σύγχρονο ασφαλιστικό οργανισμό». Τα υπόλοιπα βήματα είναι τα εξής:

• Eπικαιροποίηση και εκσυγχρονισμός του Ενιαίου Κανονισμού Παροχών Υγείας (ΕΚΠΥ). Ηδη έχουν γίνει σχετικές συσκέψεις ώστε σύντομα να προχωρήσουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις για τις παροχές που καλύπτει ο Οργανισμός για τους ασφαλισμένους του. Εξετάζεται να υπάρχει ένα πιο ευέλικτο μοντέλο, για να αποφευχθούν τυχόν «αδικίες» που παρατηρούνται. Πολύ ενδεικτική η περίπτωση των εγκαυματιών στο Μάτι, τους οποίους δεν αποζημίωνε ο ΕΟΠΥΥ για ειδικές αλοιφές και επιθέματα για την αποκατάσταση της υγείας τους με τη λογική ότι δεν προβλεπόταν από τον ΕΚΠΥ. «Αυτό από έναν Οργανισμό με ετήσιο κύκλο εργασιών που αγγίζει τα 6,5 δισ. ευρώ», όπως ανέφερε στην «Κ» κυβερνητικό στέλεχος.

• Λειτουργία υπηρεσίας επιστημονικών θεμάτων με εξειδικευμένο προσωπικό, το αντικείμενο της οποίας θα είναι η παρακολούθηση της κλινικής και συνταγογραφικής συμπεριφοράς των συμβεβλημένων με τον ΕΟΠΥΥ παρόχων, καθώς και η εισήγηση βελτιώσεων στο συγκεκριμένο αντικείμενο.

• Σχεδιασμός και υλοποίηση διαρθρωτικών μέτρων για να συγκρατηθεί η δαπάνη για υπηρεσίες υγείας των ασφαλισμένων και να ελαχιστοποιηθούν οι υποχρεωτικές επιστροφές ποσών μέσω του clawback (αυτόματος μηχανισμός επιστροφής της δαπάνης όταν αυτή υπερβαίνει τον κλειστό προϋπολογισμό) που επιβάλλονται στους παρόχους. Ενα από τα σοβαρά προβλήματα που έχουν τονίσει στις συναντήσεις τους με τη νέα ηγεσία του υπουργείου Υγείας οι πάροχοι του ΕΟΠΥΥ είναι η αδυναμία του Οργανισμού να μειώσει τις δαπάνες, που έχει ως αποτέλεσμα να αυξάνει το clawback. Είναι ενδεικτικό ότι για το 2018 οι φαρμακευτικές επιχειρήσεις εκτιμάται ότι θα κληθούν να «επιστρέψουν» με τον μηχανισμό αυτό ποσό άνω των 700 εκατ. ευρώ και τα διαγνωστικά κέντρα και εργαστήρια 100-110 εκατ. ευρώ.

• Νομοθετική παρέμβαση για την έκδοση ισολογισμών του ΕΟΠΥΥ στο πλαίσιο της διαφάνειας των οικονομικών του. Ο «γίγαντας» ΕΟΠΥΥ ουδέποτε εξέδωσε ισολογισμό, κάτι που σχολίασε δηκτικά και ο κ. Κικίλιας στην πρόσφατη επίσκεψή του στα γραφεία του Οργανισμού. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ηγεσία του υπουργείου Υγείας έχει ζητήσει από τις υπηρεσίες του ΕΟΠΥΥ αναλυτικά στοιχεία για τα οικονομικά του Οργανισμού, τα περιουσιακά του στοιχεία –σημείο-κλειδί για την έκδοση ισολογισμού– τα μισθωτήρια των κτιρίων όπου στεγάζονται οι υπηρεσίες του, τις δικαστικές εκκρεμότητες και τις δαπάνες νοσηλείας στο ΕΣΥ αλλοδαπών που δεν έχουν ΑΜΚΑ.

Η νέα αντιπρόεδρος του Οργανισμού

Την έμφαση που θέλει να δώσει η ηγεσία του υπουργείου Υγείας στη βιωσιμότητα του ΕΟΠΥΥ και στη χρήση εργαλείων διοίκησης για την ορθολογική κατανομή των πόρων, ώστε οι εισφορές υγείας των ασφαλισμένων να «πιάνουν τόπο», σηματοδοτεί η επιλογή του προσώπου που αναλαμβάνει αντιπρόεδρος του Οργανισμού. Οπως ανακοίνωσε, χθες, το υπουργείο Υγείας αντιπρόεδρος στον ΕΟΠΥΥ αναλαμβάνει η κ. Θεανώ Καρποδίνη, η οποία έχει εμπειρία στη διοίκηση, αφού έχει επιτελέσει επί σειράν ετών υψηλόβαθμο στέλεχος επιχειρήσεων στον ιδιωτικό τομέα, αλλά και εξειδίκευση στη λογιστική με αντίστοιχες σπουδές. Στην ανακοίνωση που εξέδωσε το υπουργείο Υγείας, αναφέρεται ότι «η κ. Καρποδίνη έχει σπουδάσει Διοίκηση Επιχειρήσεων με εξειδίκευση στη λογιστική και χρηματοδότηση στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στη Διοίκηση Επιχειρήσεων. Διαθέτει εμπειρία διοίκησης 17 ετών, τόσο στον ιδιωτικό τομέα ως υψηλόβαθμο στέλεχος επιχειρήσεων όσο και στη δημόσια διοίκηση τα τελευταία δέκα χρόνια ως ειδική σύμβουλος στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους του υφυπουργείου Οικονομικών. Στην επαγγελματική της σταδιοδρομία έχει ασχοληθεί με τον χρηματοοικονομικό έλεγχο Α.Ε., ισολογισμών-απολογισμών φορέων του Δημοσίου, ενώ είχε την ευθύνη του Προγράμματος Εξόφλησης Ληξιπρόθεσμων Οφειλών Φορέων Γενικής Κυβέρνησης 2012-2014 ως ειδικός σύμβουλος του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου