Κριτική επί του νομοσχεδίου (4325/15) για τους επικουρικούς Ιατρούς

Του Χάρη Στάμου Ιατρού  Παθολογοανατόμου ΓΝ Ρόδου - μέλος του Ι.Σ. Ρόδου
Οι ΔΙΑΦΩΝΙΕΣ μας για το νόμο που αφορά τους επικουρικούς – επιμελητές γιατρούς είναι :

   1)   Μέχρι τώρα μετρούσε η προϋπηρεσία του επικουρικού ως κριτήριο, μαζί με την ημερομηνία-αριθμό πρωτοκόλλου κατάθεσης των χαρτιών, για την προτεραιότητα στην κατάληψη θέσης. Αυτό καταργείται (άρθρο 2α) με άμεσο αποτέλεσμα για τους ήδη υπηρετούντες συναδέλφους (οι οποίοι σχεδίαζαν έστω και μεσοπρόθεσμα το μέλλον τους στο ΕΣΥ με αυτό το κριτήριο) να υφίσταται πλήρη ανατροπή των στόχων τους έστω και για το επόμενο έτος. Μην ξεχνάμε ότι οι πλείστοι των συναδέλφων επικουρικών έχουν ήδη οικογενειακές υποχρεώσεις ή είναι στα πρόθυρα να δημιουργήσουν οικογένεια με άμεση συνέπεια αυτού του είδους η καινούρια διαδικασία (πλήρη απώλεια της προϋπηρεσίας) να τους ξαναφέρνει στο σημείο μηδέν του σχεδιασμού της επαγγελματικής και οικογενειακής τους ζωής. Η κατάργηση της προϋπηρεσίας (για τον θεσμό των επικουρικών) επιφέρει αφόρητες δυσκολίες στην πλειοψηφία των συναδέλφων να συνεχίσουν να τον υπηρετούν.


2)  Μέχρι τώρα το δικαίωμα προτίμησης για τον υποψήφιο επικουρικό γιατρό ήταν η επιλογή δύο Νοσοκομειακών Μονάδων. Με την τροπολογία αυτή η
δυνατότητα καταργείται και στην θέση της μπαίνει δικαίωμα προτίμησης μεταξύ δύο ΥΠΕ. Εντελώς εκβιαστικό και ψυχοφθόρο, διότι με βάση τα προαναφερόμενα (οικογένεια κ.λ.π.) ο γιατρός μπορεί να τοποθετηθεί σε μέρη της επικράτειας για τα οποία ο ίδιος δεν θα έχει εκφέρει καμία προτίμηση, και με βάση τις τιμωρητικές ποινές από το υπουργείο (σε μη αποδοχή τοποθέτησης – άρθρο 2β) με καθαρά εκβιαστικό τρόπο γίνεται η επιλογή από τον συνάδελφο της θέσης (του τύπου ή δουλειά όπου δη στην επικράτεια ή ανεργία-ποιούμε την ανάγκη φιλοτιμία). Σημειωτέον μιλάμε για ειδικευμένους συναδέλφους που μαζί με όλα τα άλλα βάρη που υφίστανται (οικογενειακά-οικονομική κρίση- δραματική μείωση του μισθολογίου ιατρών του ΕΣΥ-περικοπές και μη έγκαιρη πληρωμή εφημεριών) θα έχουν να αντιμετωπίσουν κοστολόγιο εσωτερικής μετανάστευσης στην επικράτεια-και όχι σε μέρη της επιλογής τους κοντά στην οικογένειά τους. Σημειώνω ότι η δική μας γενιά των επικουρικών έχει αποκλειστεί από τις μόνιμες προσλήψεις του ΕΣΥ (λόγω παγώματος) από το 2011. 


Παράδειγμα πιθανής δυσλειτουργίας. Η 2η ΥΠΕ που μετράει από Πειραιά έως Καστελόριζο και από Λήμνο έως Κάρπαθο-(περιλαμβάνει Βόρειο, Νότιο Αιγαίο και Κυκλάδες) δεν θα είναι, μάλλον, επιλογή για τους συναδέλφους (προφανής ο λόγος) με αποτέλεσμα την μη στελέχωση περιφερειακών της μονάδων. Το αποτέλεσμα: δεν θα υφίστανται μόνον τα παλιά κενά αλλά, διώχνοντας και τους συναδέλφους που εδώ και έτη υπηρετούν στα νησιά θα δημιουργηθούν και άλλα πιο σημαντικά κενά.


3) Οι περισσότεροι των συναδέλφων που θίγονται με αυτόν τον νόμο ήδη υπηρετούν 2, 3 ή και παραπάνω έτη σε νοσοκομειακές μονάδες ή ΚΥ της περιφέρειας, έχοντας τα συνειδητά επιλέξει (έστω και με δυσθυμία). Άρα γνωρίζουν κλινικές, τμήματα ή εργαστήρια και ιδιαιτερότητες της μονάδας υγείας, όπου υπηρετούν, πολύ καλύτερα από έναν νέο συνάδελφο και, έμμεσα, έχουν αξιολογηθεί ως επαρκείς και λειτουργικοί στις υγειονομικές μονάδες που έχουν θητεύσει ως επικουρικοί επιμελητές. Συμπέρασμα όλων αυτών είναι ότι για τους γιατρούς που δέχτηκαν, στους χαλεπούς καιρούς του ΕΣΥ όταν η πλειοψηφία έφευγε εξωτερικό, να καλύψουν τα κενά στην περιφέρεια και αποδείχτηκαν άκρως λειτουργικοί στα καθήκοντά τους, ο καινούργιος νόμος, απαξιώνοντας τους πρώτα ως επιστήμονες, τους διώχνει έμμεσα, διαγράφοντας το σύνολο της προσφοράς και των θυσιών τους. 


4) Η κατάργηση της διαφάνειας (μέσω των προκηρύξεων οι οποίες αναρτώνταν στο διαδίκτυο), πέρα από δυσλειτουργία (δηλ. θα τηλεφωνούν στον κάθε συνάδελφο από το υπουργείο και θα περιμένουν εκείνη την στιγμή να αποφασίσει άν θα πάει Σύρο ή Κάρπαθο?) αφήνει υποψίες για πολλά σενάρια ρουσφετολογικών και βυσματικών τοποθετήσεων γιατρών και ταυτόχρονα αδικεί συναδέλφους που δεν έχουν πρόσβαση σε υπουργεία ή βουλευτικά γραφεία. 


5) Το πάγωμα των προσλήψεων μαζί με τη μετανάστευση συναδέλφων και τη σωρεία συνταξιοδοτήσεων έχει σαν αποτέλεσμα την ολοένα και μεγαλύτερη εντατικοποίηση της εργασίας μας. Είναι απαραίτητη η άμεση πρόσληψη γιατρών με μόνιμη και σταθερή σχέση εργασίας (είμαστε αντίθετοι στο θεσμό των επικουρικών γιατρών) για κάλυψη των κενών θέσεων αρχίζοντας από τις πλέον επείγουσες ανάγκες όσων κλινικών σήμερα λειτουργούν οριακά με δύο ή ακόμη και ένα γιατρούς. 



ΖΗΤΑΜΕ:

Πρόνοια για προσμέτρηση (με οποιοδήποτε τρόπο) της προϋπηρεσίας του κάθε συναδέλφου στο ΕΣΥ και όσο το δυνατόν άνοιγμα του εύρους επιλογών των συναδέλφων χωρίς τιμωρητικές διατάξεις-λαιμητόμους.

Επιτέλους καταγραφή των ΠΑΓΙΩΝ αναγκών στην Δημόσια Υγεία και εκκίνηση των επιτακτικά αναγκαίων προσλήψεων με ακέραιο το δικαίωμα των συναδέλφων που έχουν υπηρετήσει στην περιφέρεια και ειδικά στην νησιωτική Ελλάδα να προσμετράται ο χρόνος προϋπηρεσίας τους, ως επικουρικών ιατρών, στο διπλάσιο για κατάληψη θέσης του ΕΣΥ. (ο νόμος μας καλύπτει).

Συγκεκριμένες προτάσεις (παραδειγματικές) – Προσμέτρηση προϋπηρεσίας:

ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΘΗΤΕΙΑ (Αθήνα – Θεσσαλονίκη) 1 ΒΑΘΜΟΣ

-ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΘΗΤΕΙΑ ΣΕ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ 2 ΒΑΘΜΟΙ

-ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΘΗΤΕΙΑ ΣΤΟ ΙΔΙΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ (μόνον ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ) 1 ΒΑΘΜΟΣ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΕΤΟΣ ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΟΥ

-ΕΓΓΑΜΟΣ ΙΑΤΡΟΣ 1 ΒΑΘΜΟΣ

-ΕΓΓΑΜΟΣ ΙΑΤΡΟΣ ΜΕ ΕΩΣ ΚΑΙ ΔΥΟ ΠΑΙΔΙΑ 2 ΒΑΘΜΟΙ

- ΕΓΓΑΜΟΣ ΙΑΤΡΟΣ ΤΡΙΤΕΚΝΟΣ/ΠΟΛΥΤΕΚΝΟΣ 3 ΒΑΘΜΟΙ

- ΔΗΜΟΣΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΛΙΣΤΑΣ ΤΩΝ ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΩΝ ΑΝΑ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΣΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΘΑ ΦΑΙΝΟΝΤΑΙ ΤΑ ΜΟΡΙΑ ΟΛΩΝ. (κίνητρο για τους νέους συναδέλφους που στερούνται μορίων να είναι η θητεία στην περιφέρεια για συλλογή μορίων)

- ΠΡΟΥΠΗΡΕΣΙΑ (ΠΟΣΟΤΙΚΗ) ΣΕ ΑΘΗΝΑ/ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ Χ 1 ΓΙΑ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΗ ΚΡΙΣΗ στο ΕΣΥ (ο νόμος μας καλύπτει)

- ΠΡΟΥΠΗΡΕΣΙΑ (ΠΟΣΟΤΙΚΗ) ΣΕ ΕΠΑΡΧΙΑ Χ 2 ΓΙΑ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΗ ΚΡΙΣΗ (ο νόμος μας καλύπτει)

2 σχόλια:

  1. τα καλά και συμφέροντα... και γιατί να μην μετράνε μεταπτυχιακά και διδακτορικά? γιατί να μην μετράει η μετεκπαίδευση στο εξωτερικό? Δηλαδή αν κάποιος διορίζεται επικουρικός θα πρέπει να είναι δικαιωματικά πάνω από τους υπόλοιπους? Καταρτίζονται πίνακες ιατρών σαν να πρόκειται για οποιοδήποτε υπάλληλο με συνέπεια ποιοτικά να μένουν υποβαθμισμένα τα νοσοκομεία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γιατί βιάζεστε να βγάλετε συμπέρασμα τελείως επιδερμικό? Το ότι σας αναφέρουμε την εμπειρία που αποκτάται μετά από 3 ή 4 χρόνια ενεργούς άσκησης της ειδικότητας (και συχνά σε δύσκολες συνθήκες) σας είναι αμελητέο? Το ότι υπάρχουν γιατροί (όπωςεγώ) που άν και δεν ήταν η καταγωγή τους ή η διαμονη τους στον τόπο που επέλεξαν να θητεύσουν ως επικουρικοί (και ήταν οι μόνοι που το επέλεξαν) δεν σας λέει κάτι? Ποιός σας είπε ότι τα προσόντα μας είναι "αδύναμα" σε μιά ενδεχόμενη κρίση με τα κριτήρια που προαναφέρατε? (προσωπικά κατέχω διδακτορικό τίτλο και δύο πτυχία εξειδίκευσης-πέραν του πτυχίου ιατρού και του τίτλου ειδικότητας).Και πώς κρίνετε έτσι "ανέξοδα" και "εκ του ασφαλούς", λόγω ανωνυμίας ότι η αδυναμία του ΕΣΥ εστιάζεται σε ανεπάρκεια νέων συναδέλφων και όχι στην υποστελέχωση του συστήματος και στην δημοσιουπαλληλική νοοτρροπία των παλαιών γιατρών? Κάτι συγκεκριμένο στα 5 σημεία της διαφωνίας μας με το υπουργείο δεν ρωτήσατε. Να υποθέσω ότι μάλλον δεν έχετε επιχειρήματα και πολύ απλά πετάτε λάσπη στον ανεμιστήρα ή την επιφανειακή άποψη σας ότι για όλα φταίνε οι άλλοι..........

      Διαγραφή