Υποχρεωτικό αγροτικό για όλους τους γιατρούς προαναγγέλει ο Α. Μπέζας

Την άμεση επαναλειτουργία όλων των αγροτικών ιατρείων και στις πιο απομακρυσμένες, άγονες και νησιωτικές περιοχές της χώρας, φιλοδοξεί να εξασφαλίσει το υπουργείο Υγείας, καθιστώντας -με τροπολογία που αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή- και πάλι υποχρεωτική την υπηρεσία υπαίθρου για όλους του γιατρούς, «προκειμένου να εξασφαλίσουν τίτλο ιατρικής ειδικότητας», τονίζει σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υφυπουργός Υγείας, Αντώνης Μπέζας. 

«Εκείνο, που κάνουμε, είναι ότι δεν θα μπορεί να θεσμοθετηθεί τίτλος ιατρικής ειδικότητας, αν δεν προσκομιστεί έγγραφο που να αποδεικνύει ότι ο γιατρός έχει εκπληρώσει την υπηρεσία υπαίθρου. Το ίδιο θα ισχύει και για τους γιατρούς εκείνους που έχουν κάνει την ειδικότητά τους στο εξωτερικό. Ένας γιατρός δεν θα μπορεί να προσληφθεί στο ΕΣΥ, αν δεν έχει εκπληρώσει τη θητεία του ως αγροτικός γιατρός. Επίσης μια τρίτη υποχρέωση είναι ότι δεν θα μπορεί να κάνει συμβάσεις με τον ΕΟΠΥΥ, αν δεν έχει ολοκληρώσει την υπηρεσία υπαίθρου. Έτσι με αυτόν τον τρόπο θεσμοθετούμε την υποχρεωτικότητα για την κάλυψη των αγροτικών ιατρείων» τονίζει ο κ. Μπέζας και προσθέτει: «Μιλάμε για 1.500 περιφερειακά ιατρεία, αλλά εκτός από τα περιφερειακά ιατρεία, οι αγροτικοί γιατροί μπορούν να προσφέρουν υπηρεσίες και στα κέντρα υγείας της χώρας, τα οποία είναι περίπου 300». 

«Με την ίδια τροπολογία αλλάζουμε και το καθεστώς για τους επικουρικούς γιατρούς δίνοντας κίνητρα στους γιατρούς να υπηρετήσουν ως επικουρικοί σε νοσοκομεία νησιωτικών περιοχών και σε μικρά επαρχιακά νοσοκομεία. Παρατείνουμε για τους επικουρικούς γιατρούς το χρόνο της σύμβασης σε τρία έτη. Δίνουμε, επίσης, και άλλα κίνητρα που έχουν σχέση με την οικογενειακή τους κατάσταση» σημειώνει ο υφυπουργός Υγείας. 

Ο κ. Μπέζας τονίζει ακόμη ότι «θα έχουμε αλλαγές στην πρωτοβάθμια περίθαλψη. Δεν μπορούμε να έχουμε αναγέννηση στα συστήματα υγείας, αν δε έχουμε αναγέννηση στην πρωτοβάθμια υγεία. Σήμερα στη χώρα μας έχουμε την παράλληλη λειτουργία δύο δημοσίων υποσυστημάτων πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, που απευθύνονται στο σύνολο σχεδόν του πληθυσμού της χώρας. Από τη μία πλευρά έχουμε το Εθνικό Σύστημα Υγείας με τα κέντρα υγείας και τα περιφερειακά ιατρεία και από την άλλη τις μονάδες πρωτοβάθμιας φροντίδας Υγείας του ΕΟΠΥΥ και τις δομές της αυτοδιοίκησης. Εκείνο, που προσπαθούμε να κάνουμε για να είναι αποτελεσματικότερη και αποδοτικότερη για τον ασθενή πάντα, αλλά και για τη χώρα, η πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, είναι αυτά τα δύο δημόσια υποσυστήματα να τα ενοποιήσουμε σε έναν φορέα, που θα είναι υπεύθυνος για την εποπτεία, τη λειτουργία και τη χρηματοδότησή τους … Η συνένωση αυτή δεν θα οδηγήσει σε κλείσιμο, ή κατάργηση μονάδων πρωτοβάθμιας υγείας. Λειτουργική συνένωση θα έχουμε. Ο στόχος μας είναι να εξοικονομήσουμε μεν πόρους, να δημιουργήσουμε συνέργειες, να χρησιμοποιήσουμε προσωπικό από το ένα δημόσιο υποσύστημα στο άλλο για να καλύψουμε τα κενά,όχι όμως να καταργήσουμε δομές πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας». 

Ολόκληρη η συνέντευξη του υφυπουργού Υγείας, Αντώνη Μπέζα, στο ΑΠΕ-ΜΠΕ έχει ως εξής: 

ΕΡ: Κύριε υπουργέ, προωθείτε στη Βουλή τροπολογία που θα υποχρεώνει όλους τους απόφοιτους της ιατρικής θα πρέπει και πάλι να κάνουν για έναν χρόνο αγροτικό, όπως ίσχυε για όλους μέχρι πριν από περίπου 10 χρόνια. Διαφορετικά δε θα μπορούν να πάρουν τον τίτλο της ειδικότητας. Ποιος είναι ο στόχος σας; 

ΑΠ: Είναι γνωστό ότι υπάρχει πρόβλημα με τα αγροτικά ιατρεία και τα περιφερειακά ιατρεία της χώρας, ειδικά σε περιοχές απομακρυσμένες, ορεινές ή νησιωτικές. Προκηρύσσουμε θέσεις για την κάλυψη των αγροτικών ιατρείων, αλλά δεν έρχονται γιατροί. Μέχρι σήμερα θεωρητικά στο νόμο οι γιατροί είναι υπόχρεοι σε υπηρεσία υπαίθρου. Αυτό είναι όμως θεωρητικό γιατί δεν υπάρχει κάποια υποχρέωση που να τους κάνει να πηγαίνουν οπωσδήποτε στα αγροτικά ιατρεία και ειδικά στις απομακρυσμένες περιοχές. 

ΕΡ: Μιλάμε, κύριε υπουργέ, για 1.500 περιφερειακά ιατρεία… 

ΑΠ: Είναι όντως 1.500 περιφερειακά ιατρεία, αλλά εκτός από τα περιφερειακά ιατρεία οι αγροτικοί γιατροί μπορούν να προσφέρουν υπηρεσίες και στα κέντρα υγείας της χώρας, τα οποία είναι περίπου 300. Αυτό το πρόβλημα πρέπει να το αντιμετωπίσουμε. Ό,τι προσπάθειες έγιναν στο παρελθόν, απέτυχαν, όπως η χρησιμοποίηση για παράδειγμα οπλιτών -γιατρών που εκπληρώνουν τη στρατιωτική τους θητείας, όλα αυτά δεν απέδωσαν τα αποτελέσματα που περιμέναμε. Πρέπει, λοιπόν, και αυτό κάνουμε με την τροπολογία που θα κατατεθεί στη βουλή σε νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας να θεσμοθετήσουμε στην πράξη την υποχρεωτικότητα, βάζοντας κάποιους «καταναγκασμούς», κάποια θετικά κίνητρα, ώστε να ωθήσουμε τους γιατρούς να εκπληρώσουν την υπηρεσία υπαίθρου. 

ΕΡ: Πώς θα πληρώνονται οι αγροτικοί γιατροί; 

ΑΠ: Τα θέματα της πληρωμής δεν αλλάζουν. Η πληρωμή θα γίνεται όπως μέχρι σήμερα και με τα ίδια ποσά. Μιλάμε για ποσά της τάξης των 900 ευρώ. Εκείνο που θεσμοθετούμε είναι ότι δεν θα μπορεί να θεσμοθετηθεί τίτλος ιατρικής ειδικότητας, αν δεν προσκομιστεί έγγραφο που να αποδεικνύει ότι ο γιατρός έχει εκπληρώσει την υπηρεσία υπαίθρου. Το ίδιο θα ισχύει και για τους γιατρούς εκείνους που έχουν κάνει την ειδικότητά τους στο εξωτερικό. Υπάρχει, επίσης, μια άλλη υποχρέωση -ήδη θεσμοθετημένη- που έρχεται να προστεθεί: Ένας γιατρός δεν μπορεί σήμερα να προσληφθεί στο ΕΣΥ αν δεν έχει εκπληρώσει τη θητεία του ως αγροτικός γιατρός. Επίσης, μια τρίτη υποχρέωση είναι ότι δεν θα μπορεί να κάνει συμβάσεις με τον ΕΟΠΥΥ, αν δεν έχει ολοκληρώσει την υπηρεσία υπαίθρου. Έτσι με αυτόν τον τρόπο θεσμοθετούμε την υποχρεωτικότητα για την κάλυψη των αγροτικών ιατρείων. 

ΕΡ: Ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών αντιδρά πάντως … 

ΑΠ: Στη συζήτηση, που έγινε στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής, δεν διαπίστωσα -τουλάχιστον από τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο- ότι υπάρχει αντίδραση. Ο πρόεδρος του ΠΙΣ είπε ξεκάθαρα ότι κατ΄αρχήν μπορεί να είναι αντίθετος σε μέτρα καταναγκασμού, αλλά τόνισε ότι κατανοεί τη δύσκολη κατάσταση που επικρατεί στη χώρα και ότι οι γιατροί πρέπει να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους ειδικότερα στις μειονεκτικές περιοχές της χώρας. Αυτή η αποδοχή της υποχρεωτικότητας υπήρξε και από όλα τα κόμματα στη βουλή. Όλοι επικρότησαν την πρόθεσή μας να καταθέσουμε τη συγκεκριμένη τροπολογία. Με αυτή την τροπολογία, πέραν της υποχρεωτικότητας, δημιουργούμε και άλλα κίνητρα θετικά για να μπορέσουμε να καλύψουμε τα αγροτικά ιατρεία. Στις άγονες, νησιωτικές και ορεινές περιοχές αν η θέση του αγροτικού ιατρού, που προκηρύσσεται, δεν καλυφθεί, τότε μπορεί να παραταθεί η θητεία του ιατρού που υπηρετεί ήδη στο αγροτικό ιατρείο ή στο κέντρο υγείας ή στο πολυδύναμο περιφερειακό ιατρείο και πέραν των 12 μηνών, που ισχύει σήμερα μέχρι να καλυφθεί η θέση. Σήμερα υπάρχει η δυνατότητα παράτασης ενός χρόνου για έναν αγροτικό γιατρό στη θέση που υπηρετεί. Τώρα, εφόσον η θέση αυτή δεν καλυφθεί και μετά τον ένα χρόνο, θα μπορεί να παραταθεί η θητεία του κι άλλο. Σε περίπτωση, δε, που ενδιάμεσα καλυφθεί η θέση, θα μπορεί να παραταθεί η θητεία του γιατρού που υπηρετεί πηγαίνοντας σε κάποιο άλλο αγροτικό ιατρείο ή κέντρο υγείας 

Θετικά κίνητρα και για τους επικουρικούς γιατρούς. 

ΕΡ: Το μήνυμα, λοιπόν, που στέλνετε στις ορεινές περιοχές και στα νησιά μας είναι ότι μέσα στο 2014 δεν θα υπάρχει ούτε ένα κλειστό αγροτικό ιατρείο… 

ΑΠ: Αυτή η επαναφορά της υποχρεωτικότητας με τους «έξυπνους» τρόπους, που την επαναφέρουμε, θα ωθήσει όλους τους γιατρούς να εκπληρώσουν τη θητεία τους ως αγροτικοί γιατροί και προπαντός να καλύψουν τις θέσεις που δεν καλύπτονταν μέχρι σήμερα. Με την ίδια τροπολογία αλλάζουμε και το καθεστώς για τους επικουρικούς γιατρούς δίνοντας κίνητρα στους γιατρούς να υπηρετήσουν ως επικουρικοί σε νοσοκομεία νησιωτικών περιοχών και σε μικρά επαρχιακά νοσοκομεία. Όπως είναι γνωστό, ο θεσμός του επικουρικού γιατρού αφορά ειδικευμένους γιατρούς και έρχεται να καλύψει τις ανάγκες για ειδικευμένους γιατρούς που υπάρχουν σε νοσοκομεία νησιωτικών και απομακρυσμένων περιοχών της χώρας. Η σύμβασή τους ορίζεται σήμερα να είναι ένα έτος. Εμείς, με την τροπολογία παρατείνουμε για τους επικουρικούς γιατρούς τον χρόνο της σύμβασης σε τρία έτη. Δίνουμε, επίσης, και άλλα κίνητρα που έχουν σχέση με την οικογενειακή τους κατάσταση, δηλαδή στην περίπτωση κατά την οποία τοποθετηθεί κάποιος ως επικουρικός γιατρός σε νησιωτική περιοχή ή σε μικρό επαρχιακό νοσοκομείο ένας από τους δυο συζύγους, δικαιούται κατά παρέκκλιση του καταλόγου των επικουρικών γιατρών, να τοποθετηθεί κατά προτεραιότητα η σύζυγος ή ο σύζυγος στην αντίστοιχη ειδικότητα εφόσον αυτή προκηρυχθεί. Επίσης, αν κάποιος ή κάποια είναι επικουρικός γιατρός και οι σύζυγοί τους είναι υπάλληλοι του δημοσίου ή ΝΠΙΔ, τότε θα μπορεί κατά παρέκκλιση να αποσπάται και να συνυπηρετεί στην περιοχή που υπηρετεί ο άλλος σύζυγος. Ακόμη, για να υπάρχει συνεχής κάλυψη των αναγκών των νοσοκομείων αυτών με επικουρικούς γιατρούς η διαδικασία επιλογής των επικουρικών γιατρών δεν θα γίνεται κεντρικά από το υπουργείο, αλλά από τις υγειονομικές περιφέρειες. Θα υπάρχει ένας κατάλογος επικουρικών γιατρών σε κάθε υγειονομική περιφέρεια και μόλις εκκενώνεται μια θέση και ζητά το νοσοκομείο την κάλυψή της, η επιλογή θα γίνεται από αυτή τη λίστα για να μην έχουμε καθυστερήσεις για προκηρύξεις από την κεντρική υπηρεσία του υπουργείου. 

ΕΡ: Θα αντιμετωπιστεί έτσι και το θέμα της ανεργίας… 

ΑΠ: Και της ανεργίας, αλλά επειδή οι επικουρικοί γιατροί είναι ειδικευμένοι γιατροί και έρχονται να στελεχώσουν κρίσιμες θέσεις στα νοσοκομεία μας θα μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε τις σοβαρές ελλείψεις που υπάρχουν στο ΕΣΥ και κυρίως στα μικρά επαρχιακά νοσοκομεία και στις νησιωτικές περιοχές. 

Αλλαγές στην πρωτοβάθμια περίθαλψη 

ΕΡ: Ο υπουργός Υγείας, ο κ. Γεωργιάδης, έχει ανακοινώσει ότι οι αλλαγές στην πρωτοβάθμια περίθαλψη έχουν δρομολογηθεί… 

ΑΠ: Θα έχουμε αλλαγές, γιατί η ανάγκη μάς κάνει να έχουμε αλλαγές στην πρωτοβάθμια περίθαλψη. Είναι γνωστό ότι η συμβολή της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας στην ανάπτυξη ενός αποτελεσματικού και αποδοτικού συστήματος υγείας είναι αναγνωρισμένη διεθνώς. Δεν μπορούμε να έχουμε αναγέννηση στα συστήματα υγείας, αν δε έχουμε αναγέννηση στην πρωτοβάθμια υγεία. Σήμερα, στη χώρα μας έχουμε την παράλληλη λειτουργία δύο δημοσίων υποσυστημάτων πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας που απευθύνονται στο σύνολο σχεδόν του πληθυσμού της χώρας. Από τη μία πλευρά, έχουμε το Εθνικό Σύστημα Υγείας με τα κέντρα υγείας και τα περιφερειακά ιατρεία και από την άλλη τις μονάδες πρωτοβάθμιας φροντίδας Υγείας του ΕΟΠΥΥ και τις δομές της αυτοδιοίκησης. Εκείνο που προσπαθούμε να κάνουμε για να είναι αποτελεσματικότερη και αποδοτικότερη για τον ασθενή πάντα, αλλά και για τη χώρα ,η πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας είναι αυτά τα δύο δημόσια υποσυστήματα να τα ενοποιήσουμε σε έναν φορέα που θα είναι υπεύθυνος για την εποπτεία, τη λειτουργία και τη χρηματοδότησή τους. Αυτή είναι μια μεταρρύθμιση που έχει μελετηθεί χρόνια πριν, έχουν γίνει πολλές μελέτες, έχει εξαγγελθεί από πολλούς υπουργούς Υγείας, αλλά στην πράξη δεν προχώρησε. Τώρα που έχουμε μόνο δύο υποσυστήματα είναι ευκαιρία να τα συνενώσουμε και να κάνουμε έναν δημόσιο ενιαίο φορέα πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας. 

ΕΡ: Μήπως η συνένωση αυτή οδηγήσει σε κλείσιμο κάποιων δομών; 

ΑΠ: Όχι, η συνένωση αυτή δεν θα οδηγήσει σε κλείσιμο ή κατάργηση μονάδων πρωτοβάθμιας υγείας. Λειτουργική συνένωση θα έχουμε. Ο στόχος μας είναι να ενδυναμώσουμε και να ενισχύσουμε τις δομές της πρωτοβάθμιας φροντίδας και όχι να τις αποδυναμώσουμε. Αν τα νοσοκομεία πρέπει να είναι συγκεντρωμένα γιατί παρέχουν δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια φροντίδα υγείας, οι δομές της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας πρέπει να είναι αποκεντρωμένες και κοντά στον πολίτη. Επομένως, ο στόχος μας είναι να εξοικονομήσουμε μεν πόρους, να δημιουργήσουμε συνέργειες να χρησιμοποιήσουμε προσωπικό από το ένα δημόσιο υποσύστημα στο άλλο για να καλύψουμε τα κενά, όχι όμως να καταργήσουμε δομές πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας. 

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ


Πηγή:www.capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου