Η άνοδος του ενεργού ασθενή. Ωχ, τι κάνουμε τώρα;


Επανάσταση δεν είναι όταν οι άνθρωποι υιοθετούν νέες τεχνολογίες. Επανάσταση είναι όταν οι άνθρωποι υιοθετούν νέες συμπεριφορές. Αυτά είναι τα σοφά λόγια του Clay Shirky που φαίνεται να περιγράφουν με ακρίβεια αυτό που συμβαίνει στην κοινωνία. 
Η ανάπτυξη του διαδικτύου και η κοινωνικοποίηση που προσφέρουν οι πλατφόρμες, δίνουν στους ασθενείς δυνατότητες όπως η πρόσβαση, η επικοινωνία και ο διάλογος. Μέχρι πριν λίγα χρόνια οι ασθενείς ήταν αποκομμένοι ο ένας από τον άλλο και δεν είχαν τη ευχέρεια να ενημερωθούν άμεσα για θέματα υγείας πέραν των γιατρών τους. Στον αναδυόμενο ψηφιακό κόσμο τα σχόλια από στόμα σε στόμα (word of mouth) και η οριζόντια επικοινωνία κερδίζουν την εμπιστοσύνη των ασθενών παραγκωνίζοντας πολλές φορές ακόμα και τις συστάσεις ειδικών και γιατρών.
Η επίσκεψη στον γιατρό διαφέρει διότι τώρα ο ασθενής ρωτάει, θέλει να ξέρει με λεπτομέρειες τι έχει και πως μπορεί να το θεραπεύσει, ποιες εναλλακτικές έχει, αναφέρει στον γιατρό ότι διάβασε στο διαδίκτυο κάτι που αφορά την πάθησή του και μπορεί να διαφέρει από τα λεγόμενα του γιατρού, ρωτά τον λόγο για τον οποίο πρέπει να πάρει το συγκεκριμένο φάρμακο ή αν το γενόσημο είναι το ίδιο αποτελεσματικό και ασφαλές με το προηγούμενο φάρμακο. Ο ασθενής σήμερα επιθυμεί να συμμετέχει στην διαδικασία επιλογής της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης του. Άλλωστε πρόκειται για την δική του υγεία. 

Οπως ανέφερε η Μαρία Καραχάλιου στο Greek Insiders, οι κοινωνικοοικονομικές συνθήκες στην Ελλάδα, ανάγκασαν τους ασθενείς να ενεργοποιηθούν και να ενδιαφερθούν ακόμα περισσότερο για την υγεία τους. Οι περισσότερο συνειδητοποιημένοι ασθενείς, δεν μένουν στην εμπειρογνωμοσύνη των επαγγελματιών υγείας αλλά συνεχίζουν να αναζητούν περαιτέρω ενημέρωση συμμετέχοντας ενεργά σε κοινότητες, συλλόγους και ομάδες ασθενών με κοινές παθήσεις. 
Βέβαια οι καταναλωτές της υγειονομικής περίθαλψης ανέκαθεν διαμόρφωναν την αγωγή τους σύμφωνα με τις προσωπικές τους προτιμήσεις, ανάγκες και πιστεύω. Από την γιαγιά που προτιμούσε τα χειροποίητα γιατροσόφια μέχρι και σήμερα που παρατηρούμε μια στροφή των ασθενών σε φυσικά προϊόντα και όχι φαρμακευτικές ουσίες. Οι ασθενείς με χρόνιες παθήσεις δεν ακολουθούν τις οδηγίες γιατρών, φέρνοντας στην επιφάνεια το πρόβλημα της συμμόρφωσης που απασχολεί ιδιαίτερα γιατρούς, φαρμακευτικές και την ηγεσία του Υπ. Υγείας διότι σύμφωνα με μελέτες η μη συμμόρφωση των ασθενών αυξάνει τις δαπάνες υγείας. 
Σε κατ' ιδίαν συζητήσεις με στελέχη της φαρμακευτικής βιομηχανίας μου εξέφρασαν τους προβληματισμούς τους σχετικά με τις επενδύσεις στο διαδίκτυο και τα social media και αυτό λόγω των ρυθμίσεων που απαγορεύουν το DTC μάρκετινγκ στη χώρα μας. Συμφωνώ, αλλά σκοπός της παρουσίας των εταιριών στα κοινωνικά μέσα δεν είναι η προώθηση σκευασμάτων. Αρχικά ας προσπαθήσουν οι εταιρίες να ενημερώσουν τους ασθενείς για τα δεδομένα, τους κινδύνους, τις επιπτώσεις που αφορούν την πάθηση τους, να ακούσουν τι είναι αυτό που τους απασχολεί και τι θα διευκόλυνε την θεραπεία τους. Παρόμοια άποψη έχει και ο James Harper, Strategic Director, Athena Medical PR ο οποίος λέει ότι  “Η Direct To Consumers προώθηση πληροφοριών μπορεί να χρησιμοποιηθεί από την φαρμακευτική βιομηχανία. Οι φαρμακευτικές οφείλουν να κρατούν τους ασθενείς ενημερωμένους σχετικά με τον τρόπο λήψης των φαρμάκων, με την ασθένεια και την συμμόρφωση τους. Τα social media είναι ένα πεδίο ανάπτυξης και η παρουσίας των εταιριών προσφέρει πραγματικά αξία".
Οι ασθενείς αναζητούν συμμάχους, ανθρώπους που θα τους πλησιάσουν, θα ενδιαφερθούν πραγματικά και όχι με μοναδικό σκοπό το κέρδος, θα ρωτήσουν για τα προβλήματα που τους απασχολούν και θα προσπαθήσουν να βρουν λύσεις από κοινού. Αναμένουν στήριξη και βοήθεια από οργανισμούς, επικοινωνία, διαφάνεια και συνεργασία. Παρόλα αυτά συναντάμε ακόμα εταιρίες που μιλούν για "δικούς" τους πελάτες, "δικά" τους περιστατικά, "δικούς" τους ασθενείς που επιθυμούν να τους συγκεντρώσουν στο δικό τους site. Στον κόσμο που διαμορφώνεται κανένας δεν ανήκει σε κανένα και είναι πολύ αλαζονική σκέψη και ξεπερασμένη άποψη να πιστεύουν οι managers ότι θα συγκεντρώσουν το κοινό υπό την επίβλεψή τους.
Οι εταιρίες οφείλουν να κινηθούν προς τους ασθενείς και όχι να στοχοποιήσουν ασθενείς – πελάτες. Να ανοίξουν δημόσιο διάλογο μαζί τους, να τους δώσουν πρόσβαση σε πληροφορίες χτίζοντας απο την αρχή ένα νέο κώδικα επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης που θα μετατρέψει τους ασθενείς σε συνεργάτες. 

Σχόλια