Θέμα: Η συμβολή των επικουρικών ιατρών στην εύρυθμη λειτουργία του Εθνικού Συστήματος Υγείας
Η πολιτεία με τον Ν. 2889 για πρώτη φορά, θέσπισε τον θεσμό των επικουρικών γιατρών για την κάλυψη εκτάκτων και απροβλέπτων αναγκών σε ιατρικό προσωπικό των δημοσίων νοσοκομείων. Βασική αρχή που οδήγησε στο μέτρο την τότε ηγεσία του Υπουργείου Υγείας (Αλέκος Παπαδόπουλος) ήταν το πραγματικό γεγονός της...αντικειμενικά μεγάλης χρονικής καθυστέρησης που συνοδεύει σταθερά την διαδικασία κρίσεως μιας οργανικής θέσεως ΕΣΥ (από την προκήρυξη μέχρι τον διορισμό του επιτυχόντος).
Τα προσόντα διορισμού σε θέση επικουρικού γιατρού είναι ακριβώς τα ίδια με εκείνα του επιμελητή Β ΕΣΥ με την διαφορά ότι πρέπει η τοποθέτηση να γίνει εντός πενταετίας από την λήψη της ειδικότητας. Η πενταετία αυτή, τελευταία επεκτάθηκε κατά 2 χρόνια ακόμη ώστε να καλύπτει όποιον έχει λάβει τίτλο την τελευταία 7-ετία.
Με τον τρόπο αυτό, διασφαλίζεται η παροχή υπηρεσιών από άτομα με τυπικά προσόντα απολύτως ισοδύναμα με εκείνα των ειδικευμένων ιατρών οργανικών θέσεων ΕΣΥ.
Ενδεχομένως υπήρξαν στο παρελθόν περιπτώσεις προσφυγής στο μέτρο του διορισμού επικουρικών γιατρών για να αποφευχθεί η χρονοβόρος διαδικασία προκήρυξης οργανικής θέσεως ΕΣΥ. Επίσης δυνατόν να υπήρξαν περιπτώσεις τέτοιων διορισμών και όχι συστάσεως οργανικών θέσεων ΕΣΥ διότι και η διαδικασία αυτή της συστάσεως θέσεων είναι επίσης χρονοβόρος.
Ο θεσμός όμως των επικουρικών ιατρών είναι εξαιρετικά χρήσιμος στο κοινό και τον καταναλωτή των υπηρεσιών υγείας. Ας μη παραγνωρίζουμε ότι χώρες με εξαιρετικού βαθμού οργάνωσης υπηρεσίες υγείας όπως η Μεγάλη Βρετανία, καταφεύγουν καθημερινά στην κατηγορία των επικουρικών γιατρών (LOCUM) για να καλύψουν ανάγκες τους όπως απρόβλεπτη κένωση θέσεων ιατρών του NHS.
Στον τόπο μας, οι τυχόν υπερβάσεις και καταχρήσεις του μέτρου από τοπικούς παράγοντες και διοικήσεις νοσοκομείων, εκτιμάμε ότι είναι δύσκολο να διαφύγουν της εποπτείας του Υπουργείου και των Κεντρικών σας Υπηρεσιών. Αναφέρομε όλα αυτά, διότι τελευταία έχει ανασταλεί πρακτικώς η χρήση του μέτρου των επικουρικών γιατρών, και τούτο παρά τις πιεστικές ανάγκες ειδικώς της περιφέρειας. Αναφερόμεθα εις την περιφέρεια διότι το Κέντρο δύναται να καλύψει ανάλογα τις ανάγκες με μετακινήσεις ιατρών από νοσοκομεία με υπο-απασχολούμενες θέσεις σε νοσοκομεία και θέσεις αιχμής.
Αμφότερες οι κατηγορίες αυτές υπάρχουν και πολύ απλοί χειρισμοί του ιατρικού δυναμικού θα αποτελούσαν μια άμεση λύση, αλλά δυστυχώς ανεπαρκούν οι μηχανισμοί εποπτείας και ελέγχου που θα έλυναν "αμέσως και αδαπάνως" το ζήτημα.
Ιδιαίτερα δε θα πρέπει να σχολιαστεί η υποστελέχωση η οποία υπάρχει σε ορισμένα τμήματα και κλινικές και κυρίως παρατηρείται στα ακτινοθεραπευτικά κέντρα ΑΤΤΙΚΟ – Άγιος Σάββας – Μεταξά – Αρεταίειο, και τα περιφερειακά επίσης κέντρα, με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλη λίστα ασθενών προς συμπληρωματική ακτινοθεραπεία με μεγάλες καθυστερήσεις, με ότι αυτό συνεπάγεται στην υγεία των αρρώστων.
Κατόπιν αυτών, Ε Ρ Ω Τ Α Σ Θ Ε και Π Α Ρ Α Κ Α Λ Ε Ι Σ Θ Ε να ενημερώσετε το Σώμα:
1. Πόσοι διορισμοί επικουρικών ιατρών έχουν υπογραφεί το τελευταίο τρίμηνο και πόσοι από 1.1.2010.
2. Πόσες αιτήσεις διορισμού επικουρικών ιατρών έχετε λάβει από τα νοσοκομεία ΕΣΥ συνολικώς το τελευταίο τρίμηνο και πόσες από 1.1.2010
3. Εάν προτίθεσθε να καλύψετε τις ανάγκες νοσοκομείων σε ιατρικό προσωπικό και με ποιόν ορίζοντα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου