Οι δύο όψεις του νομοσχεδίου της ΠΦΥ εξετάστηκαν κατά τη διάρκεια του
δεύτερου μέρους του 8th Pharma & Health Conference με τίτλο: «Το ΕΣΥ σε
μετάβαση: πού οδεύουμε;».
Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, ο κ. Ευάγγελος Φραγκούλης, MD, MSc,
Γενικός-Οικογενειακός Ιατρός, Γενικός Γραμματέας, Ελληνική Ένωση Γενικής
Ιατρικής, Αν. Αρχίατρος, ΕΔΟΕΑΠ, εξέτασε τα θετικά και τα αρνητικά στοιχεία του
νομοσχεδίου. Στα θετικά περιλαμβάνονται η εγκαθίδρυση του θεσμού του
οικογενειακού γιατρού, με δωρεάν πρόσβαση για όλους τους πολίτες, με
καθορισμένο πληθυσμό ευθύνης και λειτουργία gatekeeping. Στο σημείο αυτό είναι
υποχρεωτική η παραπομπή από τον οικογενειακό γιατρό προς εξειδικευμένη φροντίδα,
περιπατητική ή νοσοκομειακή υπό την ασφαλιστική κάλυψη του ΕΟΠΥΥ. Τα στοιχεία
αυτά προάγουν τις θεμελιώδεις αξίες της ΠΦΥ- 4C’s: προσβασιμότητα πρώτης επαφής
(first Contact accessibility), συνέχεια στη φροντίδα (Continuity), ολιστική
φροντίδα (Comprehensiveness) και συντονισμός στη φροντίδα (Coordination).
Στα αρνητικά καταλογίζεται η δημιουργία ενός συστήματος ΠΦΥ δυο
ταχυτήτων στις αστικές περιοχές, με τις ΤΟΜΥ να κινδυνεύουν να εξελιχθούν σε
προνοιακές δομές, καθώς μόνο σε αυτές θα έχουν πρόσβαση οι ανασφάλιστοι και οι
αλλοδαποί. Ερωτηματικά προκαλεί η απόφαση να δημιουργηθούν εξ’ αρχής νέες,
κρατικές δομές σε μια χώρα με το πυκνότερο δίκτυο ιδιωτών ιατρών στον κόσμο
(30% ιδιώτες, 70% δημόσιο στις ΤοΜΥ). Η αποζημίωση των ιατρών των ΤΟΜΥ με πάγια
αντιμισθία προβληματίζει σε σχέση με την απουσία κινήτρων αποδοτικότητας ενώ το
ύψος αποζημίωσης των συμβεβλημένων ιδιωτών ιατρών είναι αποκαρδιωτικό και όχι
αντάξιο του έργου που καλούνται να αναλάβουν. Ερωτηματικά υπάρχουν για το αν οι
γιατροί θα αποδεχτούν μια τέτοια σύμβαση. Η μεροληψία υπέρ του κρατικού
συστήματος είναι διάχυτη. Η ελευθερία επιλογής οικογενειακού ιατρού και ιατρού
ειδικότητας από τον πολίτη περιορίζεται ασφυκτικά, καθώς δίνεται προτεραιότητα
στην κάλυψη του πληθυσμού μέσω των δημόσιων δομών και όχι στις προτιμήσεις του
πολίτη!
Από την πλευρά του ο κ. Μάριος Γεώργιος K. Πυρπασόπουλος, Ιατρός
Παθολόγος και Πρόεδρος, Ιατρικός Σύλλογος Χαλκιδικής, σχολίασε ότι στη χώρα μας
υπάρχουν ήδη οι υποδομές για τη δημιουργία δημόσιου συστήματος πρωτοβάθμιας
Φροντίδας. Το βασικό πρόβλημα είναι η συνεργασία και ο συντονισμός τους ως προς
τη διαχείριση των ασθενών σε κοινή βάση, με αποτέλεσμα να υπάρχει άναρχη
ροή ασθενών σε όλα τα επίπεδα του συστήματος υγείας. Ταυτόχρονα, υπάρχει
πληθώρα αυτοαπασχολούμενων που ασκούν πρωτοβάθμια εκτός πλαισίου. Σε αυτό το
άναρχο τοπίο η κινητικότητα των πολιτών στο σύστημα υγείας είναι επώδυνη,
χρονοβόρα και δαπανηρή. Με γνώμονα το συμφέρον του Έλληνα πολίτη, πρωταρχικό
μέλημα της πολιτείας είναι η ασφαλής και ανταποδοτική ιατρική αντιμετώπιση στα
δίκτυα υγείας, είτε δημόσια είτε ιδιωτικά. Αποτελεί, λοιπόν, αναγκαιότητα
και προτεραιότητα η οριοθέτηση κοινών κανόνων τόσο στον δημόσιο όσο και
ιδιωτικό τομέα. Ο κ. Πυρπασόπουλος κατέληξε στις προτάσεις της Επαγγελματική Ένωση
Παθολόγων Ελλάδος για θεσμοθέτηση κοινών εθνικών κανόνων, ενιαίο αλγόριθμο
διαχείρισης ασθενών και δημιουργία ενός δικτύου ειδικών ιατρών, παράλληλα με το
δίκτυο των οικογενειακών ιατρών.
Στην ίδια θεματολογία επικεντρώθηκαν και οι ομιλητές του Panel III του
8th Pharma & Health Conference με τίτλο «Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας: Πού
οδηγούν τα σχέδια της κυβέρνησης;». Ο κ. Κώστας Λουράντος, Πρόεδρος του
Φαρμακευτικού Συλλόγου Αττικής ανέφερε ότι οι φαρμακοποιοί στην Ελλάδα έχουν τη
μεγαλύτερη και την καλύτερη διασπορά σε όλη την Ευρώπη. «Δεν είμαστε μόνο
εμπορικές μονάδες αλλά μονάδες που παρέχουν υπηρεσίες, τις οποίες παρέχουν
χωρίς την έννομη μορφή τους αλλά κατά το δοκούν.
Στην Ευρώπη οι υπηρεσίες αυτές παρέχονται σε πολλά μεγάλα κράτη
συντεταγμένα, με συγκεκριμένα αποτελέσματα. Όπου εφαρμόζεται η ΠΦΥ μέσω
φαρμακείων, σε κανόνες, έχει μειωθεί η συνταγογράφηση», σημείωσε. «Να δούμε τι
κερδίζουμε από αυτές τις υπηρεσίες σαν κράτος και εφόσον είναι καλύτερες και
οικονομικότερες να τις βάλουμε σε ορισμένο πλαίσιο και να τις αποζημιώσουμε.
Περιμένουμε να δούμε από τον υπουργό υγείας ποιος θα είναι ο ρόλος μας»,
κατέληξε.
Ο κ. Παναγιώτης Πρεζεράκος, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής,
Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, ανέφερε πως είναι λάθος να προσπαθούμε να αξιολογήσουμε
κάτι προτού εφαρμοστεί. «Δεν έχουμε κάνει καν αξιολόγηση των προηγούμενων
μεταρρυθμιστικών προσπαθειών στη χώρα, ώστε να βρούμε τους λόγους για τους
οποίους απέτυχαν. […] Το «κλειδί» στην ΠΦΥ και γενικά στην υγεία είναι ο
ασθενής. Το είπαν και οι προλαλήσαντες. Οι αμοιβές και οι μορφές εργασίας των
γιατρών δεν είναι το κυρίαρχο. Να αποβάλλουμε αυτή την ιατροκεντρική προσέγγιση
κάθε φορά που συζητάμε για κάτι καινούργιο». Για τον κ. Πρεζεράκο αιχμή του
δόρατος είναι η Β/βάθμια περίθαλψη με απαραίτητες τις δομικές μεταρρυθμίσεις
(π.χ. εκστρατεία ενημέρωσης) για να αλλάξει και η νοοτροπία του κόσμου.
Ο Δρ. Ανάργυρος Μαριόλης, Διευθυντής, Κέντρο Υγείας Αρεόπολης Μάνης
& Πρόεδρος, Ελληνική Ένωση Γενική Ιατρική, εξέφρασε την άποψη ότι από τις
αντιδράσεις που υπήρξαν από αρκετούς φορείς, θα έχουν υπάρξει ορισμένες
διορθώσεις στα τελικά κείμενα των νομοσχεδίων. «ΠΦΥ χωρίς να εστιαστεί στον
πολίτη δεν είναι φροντίδα. Και τη λέξη πολίτης δεν την αναφέρει κανείς. Πρέπει
να απαγορευτεί οποιαδήποτε σχέση φαρμακοποιού-γιατρού […] Υπάρχουν ΤοΜΥ που
λειτουργούν και τα ονομάσαμε ΠΕΔΥ και θα τα ξαναονομάσουμε ΤοΜΥ τώρα», σχολίασε
χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με τον κ. Ευάγγελο Τούλη, Παθολόγο, Επιστημονικό Υπεύθυνος
Euromedica, Γενική Κλινική Θεσσαλονίκης & Πρόεδρο της Επαγγελματικής Ένωσης
Παθολόγων Ελλάδος δεν έχει γίνει συζήτηση επίσημα για την επιτροπή
διαπραγμάτευσης με κανένα φορέα. Το νομοσχέδιο αποκλείει τελείως τους
παθολόγους στα ΤοΜΥ, αναφέρει μόνο γενικούς γιατρούς και χωρίς να το έχουν
ζητήσει οι τελευταίοι. «Ο ρόλος του φαρμακοποιοί πρέπει να είναι θεσμοθετημένος
ώστε να ξέρει τα όριά του», κατέληξε.
Ο κ. Αθανάσιος Λοπατατζίδης, Group Director, Outpatient Solutions
Development, AFFIDEA, υπογράμμισε ότι παγκόσμια, αναντίρρητα, γίνεται συζήτηση
για την ΠΦΥ και υπάρχει πίεση στα συστήματα υγείας. «Δεν έχουμε καταφέρει να
αφουγκραστούμε τις ανάγκες των ασθενών. Οι ίδιοι επιλέγουν ποιες υπηρεσίες θα
πάρουν από πού», τόνισε, προσθέτοντας ότι το νομοσχέδιο θα αποτύχει πλήρως
γιατί δεν λαμβάνει υπόψη 3 παράγοντες: την αναζήτηση στρατηγικής για να
διατηρηθούν υγιείς οι κοινωνίες, την επιβράβευση και αποζημίωση της αριστείας
(value-based healthcare systems) καθώς και τη δραματική και ραγδαία έλλειψη της
τεχνολογίας στην κοινωνία.
Στο μεταξύ, o κ. Francois Clerin, Managing Director, GE Healthcare
Enterprise Solutions, παρουσίασε τα οφέλη της ψηφιακής υγείας για τις εταιρείες
ιατρικής τεχνολογίας, τους φορείς που τη διαχειρίζονται, τους επενδυτές και
τους συμβούλους τους.
•
Πώς θα συνεργαστούν τα μεγάλα συστήματα υγείας με τους προμηθευτές τεχνολογίας,
φέρνοντας τη συνεργασία στους κλινικούς γιατρούς προκειμένου να εργαστούν για
την παροχή καλύτερης ποιότητας φροντίδας;
•
Πώς μπορούν οι αναλύσεις σε πραγματικό χρόνο να οδηγήσουν τον μετασχηματισμό της
υγειονομικής περίθαλψης και να αναπτύξουν πολύπλοκες οργανώσεις σε ψηφιακές
υποδομές που βασίζονται σε cloud, συνδέοντας την παραγωγικότητα με την
περίθαλψη;
•
Πώς η εικονική πραγματικότητα και τα δίδυμα ψηφιακά μοντέλα θα επηρεάσουν τους γιατρούς
και τους ασθενείς;
Αναφερόμενος στην άποψη των ΚΑΕ, ο κ. Clerin τόνισε: «Η υγειονομική
περίθαλψη εισέρχεται σε μια φάση ψηφιακού μετασχηματισμού, με την ελπίδα ότι θα
οδηγήσει σε αξία, θα βελτιώσει την κλινική πρακτική και θα καταστήσει τα
οικονομικά της υγείας πιο βιώσιμα μακροπρόθεσμα», συμπληρώνοντας πως οι
αναλύσεις δεδομένων δημιουργούν πρότυπα τα οποία μπορούν να οδηγήσουν στη λήψη
τεκμηριωμένων, ευφυών επιχειρηματιών αποφάσεων.
Για την «πλατφόρμα όλων των πλατφορμών» μίλησε ο κ. Νίκος Κωστάρας,
Γενικός Διευθυντής Ελλάδας, QuintilesIMS, αναφερόμενος στην Orchestrated
Customer Engagement (OCE), νέα κατηγορία τεχνολογίας για τις πωλήσεις και το
μάρκετινγκ της QuintilesIMS, που παρουσιάστηκε πριν από 2 μήνες. «Πρέπει να
βοηθήσουμε τις φαρμακευτικές, πελάτες μας, να έχουν ένα πιο ολοκληρωμένο και
αποτελεσματικό τρόπο διαχείρισης των δραστηριοτήτων τους, αυτών που πρέπει να
ενοποιήσουν σε μια πλατφόρμα», ανέφερε σχετικά, κάνοντας λόγο για μια μεγάλη
και καινοτόμο αλλαγή.
Το λόγο στη συνέχεια πήρε ο κ. Γιώργος Κλέτσας, Manager, Technology
Greece & Balkans, QuintilesIMS για να παρουσιάσει αναλυτικά την OCE.
«Πρόκειται για μια πρωτοποριακή εμπορική λύση που βασίζεται στο cloud, για
επιχειρήσεις που επιδιώκουν να μετατρέψουν το εμπορικό τους μοντέλο σε μια
στρατηγική που αποσυνθέτει το “φορτίο” των πωλήσεων, του μάρκετινγκ και άλλες
λειτουργίες, για να εναρμονίσει τις δεσμεύσεις των πελατών, να οικοδομήσει
εμπιστοσύνη και να βελτιστοποιήσει την απόδοση του εμπορικού σήματος» τόνισε,
εξηγώντας ότι η πρώτη της εφαρμογή αφορά στις φαρμακευτικές εταιρίες. Όπως
ανέφερε ο κ. Κλέτσας, οι υπάρχουσες εφαρμογές CRM και MCM δεν έχουν συμβαδίσει
με το ρυθμό αλλαγών στις επιστήμες της ζωής ή την αυξανόμενη πολυπλοκότητα των
καναλιών και των τύπων των πελατών. Αντίθετα, το OCE ενσωματώνει τη λογική των
πλατφορμών σε ένα σημείο. Διευκολύνει, έτσι, τη συνεργασία των ανθρώπων μέσα
στις φαρμακευτικές, αλλά και την επικοινωνία με τους πελάτες τους,
συμπεριλαμβανομένων των HCP, των ασθενών και των πληρωτών. Το συγκεκριμένο προϊόν
έχει τρία πλεονεκτήματα έναντι του ανταγωνισμού, σύμφωνα με τον κ. Κλέτσα: το
σύστημα έχει έτοιμες όλες τις επαφές που θα χρειαστούν, είναι ιδιαίτερα ευφυές
και έχει design σε ανθρωποκεντρική βάση. «Η OCE είναι η πρώτη πραγματικά
ολοκληρωμένη πλατφόρμα πωλήσεων και μάρκετινγκ στη βιομηχανία βασισμένη στις
βασικές πλατφόρμες όπως το Salesforce.com και αναπτύχθηκε με ιδιαίτερα
διαφοροποιημένες δυνατότητες για την αντιμετώπιση των ειδικών αναγκών των
βιοεπιστημών» κατέληξε. Το προϊόν είναι έτοιμο και θα είναι διαθέσιμο από το
τελευταίο τρίμηνο του 2017, ενώ ήδη αρκετές εταιρείες σε παγκόσμιο επίπεδο
έχουν συμφωνήσει να το υιοθετήσουν.
Σύμφωνα με τον κ. Σωτήρη Κούκια, Commercial Director (IMCD), Entersoft,
το εξωτερικό αλλά και το εσωτερικό περιβάλλον του χώρου των Φαρμακευτικών
εταιρειών εξασκεί έντονες πιέσεις (χρηματο-οικονομικές, ένταση ανταγωνισμού,
πτώση/στασιμότητα μεγέθους αγοράς), αλλά δημιουργεί και ευκαιρίες (απελευθέρωση
αγοράς με νέα κανάλια και ενίσχυση κατηγοριών προϊόντων - πχ. OTC). Σε αυτές
τις συνθήκες, η απαίτηση για ανάπτυξη συνεπάγεται την αύξηση των μεριδίων σε
μια απαιτητική αγορά. «Οι πλέον αποτελεσματικοί σε όλα τα επίπεδα μπορούν να
ενισχυθούν, κάτι που απαιτεί αλλαγές σε τρόπους, μεθόδους και εργαλεία
υποστήριξης των Εμπορικών Διευθύνσεων» ανέφερε σχετικά, κάνοντας λόγο για μια
πλατφόρμα που μπορεί να υποστηρίξει τις προσπάθειες αυτές με τον πλέον
αποτελεσματικό τρόπο. «Το Entersoft Pharma Suite αφορά σε όλη την δραστηριότητα
της Εμπορικής Διεύθυνσης (Ιατρική ενημέρωση, Πωλητές Φαρμακείου, Merchandising,
Marketing, έγκαιρη και έγκυρη πληροφόρηση) και όλα τα στελέχη της, τόσο εν
κινήσει όσο και σε διευθυντικές θέσεις» εξήγησε. «Με τις mobile εφαρμογές
Entersoft MedRep και Entersoft SFA/Merchandising, παρέχοντας άμεσα την
κατάλληλη πληροφόρηση και τους τρόπους εύκολης, ακριβούς και ταχείας
διενέργειας των εργασιών, συνεισφέρει στην αύξηση της αποδοτικότητας των εν
κινήσει στελεχών, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για αύξηση της διείσδυσης στην
αγορά και άρα των εσόδων της εταιρείας. Οι Managers, έχοντας στην διάθεσή τους
την στοχευμένη και εξειδικευμένη πληροφόρηση που παρέχει η πλατφόρμα του
Entersoft CRM, μπορούν να εντοπίσουν σημεία που επιδέχονται βελτίωσης και να
επενδύσουν τον χρόνο τους στην επίλυση των πιο σημαντικών από αυτά, συνεισφέροντας
ουσιαστικά στην επίτευξη των στόχων της εταιρείας» υπογράμμισε καταλήγοντας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου