Πρακτικά Συνέντευξης Τύπου για την Αναδιάταξη των Δυνάμεων του ΕΣΥ

Πέμπτη, 21 Ιουλίου 2011

            ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΚΟΙΝΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΗΓΕΣΙΑΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Χτες κάναμε μια συζήτηση με τους εργαζόμενους του «ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ» και του «ΓΑΙΑ» και τους ενημέρωσα για τις ενδεχόμενες προοπτικές. Ήταν τρεις συνάδελφοί σας χτες και ενημερώθηκαν, για το τι ακριβώς θα πάει την άλλη εβδομάδα που θα δώσουμε λύση στη Βουλή για το θέμα αυτό γιατί δεν μπορούμε να περιμένουμε άλλο. Πολλά συζητούνται, δεν έχουμε ακόμα κατασταλάξει. Τα ενδεχόμενα που μας αφορούν είναι  δύο, τα ενδεχόμενα που αφορούν αυτούς είναι αυτά τα δύο συν ένα ακόμη. Η απόφαση του Νομικού Συμβουλίου του κράτους, όπως ξέρετε, έχει γίνει δεκτή από εμένα, τους την έχω κοινοποιήσει και έχω δώσει 30 μέρες προθεσμία συμμόρφωσης στο περιεχόμενό της.
Την επόμενη εβδομάδα θα έχουμε τη συνέντευξη Τύπου που θα δώσουμε για τα κλειστά νοσήλια και τις επανακοστολογήσεις των 11.000 ιατρικών πράξεων, όπως επίσης και τη νέα ονοματοδοσία στις ιατρικές πράξεις αυτές. Την μεθεπόμενη, κλείνουμε με τον ΟΚΑΝΑ το θέμα του διαιρέτη των ασθενών του ΟΚΑΝΑ και της διαίρεσης μεθαδόνης, ούτως ώστε να μην έχουμε τον Νοέμβριο πια λίστα, αλλά κατάλογο. Αύριο,  υπάρχει συνάντηση του κ. Τιμοσίδη με τους διοικητές των νοσοκομείων που θα αναλάβουν τη διανομή των αντιεξαρτησιογόνων υποκατάστατων.
Σήμερα, φτάνει σε ένα τέλος η διαδικασία που ξεκίνησε από την 1η Απριλίου στο πεδίο του κοινωνικού διαλόγου, αλλά που έχει ξεκινήσει εδώ και πάρα πολύ καιρό στο επίπεδο της επιστημονικής προετοιμασίας, για τη συνένωση των δυνάμεών μας στο Εθνικό Σύστημα Υγείας. Θέλω να ευχαριστήσω ιδιαιτέρως, τον κ. Τιμοσίδη και τον κ. Πολύζο που προετοίμασαν τη δουλειά αυτή, που ήταν πάρα πολύ επίπονη, πάρα πολύ δύσκολη στα επικοινωνιακά της θέματα γιατί διαρκώς είχαμε προβλήματα με διασπορά ψευδών ειδήσεων,
ή με την ανακοίνωση των επιστημονικών προτάσεων που οι επιστημονικές προτάσεις πάντα όταν δυσαρεστούν κάποιον, δημιουργούν πολιτικά και κοινωνικά θέματα.
Επίσης, διαπιστώσαμε ότι ορισμένες φορές η υποκίνηση των θεμάτων ήταν μικροκομματική. Σας θυμίζω ότι προ των δημοτικών εκλογών είχαν αρχίσει αυτά να κυκλοφορούν, κατά βάση με ψέματα, και αυτή η ιστορία επαναλήφθηκε μετά τις δημοτικές εκλογές. Αργότερα την άνοιξη, με τη λογική ενός δήθεν καθηκοντολογίου της τοπικής αυτοδιοίκησης όπου είναι καλό να κινητοποιείται ένας δήμαρχος τάχα για το καλό της περιοχής του, υποδαυλίζοντας τα προβλήματα που έχει ένα νοσοκομείο σχετικά με τις συνενώσεις των δυνάμεων του ΕΣΥ κλπ.
Αυτές τις ημέρες ζήσαμε και ένα άλλο φαινόμενο. Και εμείς και εσείς. Ζήσαμε το φαινόμενο ενός συστήματος που δεν διοικείται σωστά, του συστήματος υγείας γιατί ουδέποτε αυτό μετρήθηκε. Και ότι δεν μετράς, δεν μπορείς και να το διοικήσεις. Ότι δεν μπορείς να μετρήσεις δεν μπορείς να το διοικήσεις και παρουσιάστηκε το κωμικοτραγικό φαινόμενο να υπάρχουν διαφωνίες για πραγματικά δεδομένα. Ας πούμε, τον αριθμό των κρεβατιών που έχει ένα νοσοκομείο. Αυτό που είναι  πάρα πολύ απλό, κατέστη πάρα πολύ δυσχερές σε πανελλήνια εκτίμηση να γίνει. Είναι  περίεργο, αλλά είναι  αληθινό. Με εντυπωσίασε ένα τηλέφωνο του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου, του κ. Πολύζου, προ εβδομάδος, όταν είχε κάνει μια περιοδεία σε όλους τους νομούς της χώρας για να εποπτεύσει τη διαδικασία αυτή την οποία έχουμε σήμερα εδώ, όταν μου είπε ότι ήταν στην Κυπαρισσία και μέτρησε τα κρεβάτια και αυτά βγήκαν τελικά 65.
Μετρούσε ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Υγείας, παρακαλώ με τον ΔΥΠΕάρχη και τον Διοικητή του Νοσοκομείου αν τα κρεβάτια είναι  65. Όχι. Και εγώ είπα και στην προηγούμενη συνεδρίαση του ΚΕΣΥΠΕ ότι όταν κάνουμε ένα λάθος που προκύπτει από την αδυναμία αυτού του συστήματος να μετρήσει τον εαυτό του, υπάρχουν δύο τρόποι να το διορθώσει κανείς που το ξέρει ότι είναι  λάθος αυτό.  Ο ένας τρόπος,  είναι να σου πει ότι κ. Υπουργέ τα κρεβάτια δεν είναι  64 αλλά 62, και ο δεύτερος τρόπος είναι να σου πει είσαι ψεύτης που είπες ότι είναι  64, 62 είναι. Ο δεύτερος τρόπος αρέσει στον Τύπο και φυσικά προβλήθηκε, ο λόγος αυτός της καταγγελίας επί του αριθμού. Αν ρωτήσεις τους καταγγέλλοντες, εσείς τι γνώμη έχετε περί του αριθμού αυτού ; Θα σας πουν, «θα σε γελάσω». Διότι, αυτή η χώρα συζητάει, αλλά δεν μετράει. Εξ’ ου και έφτασε εκεί που έφτασε.
Εμείς, μέσα από αυτή τη διαδικασία μετρήσαμε και παρότι μπορεί και πάλι όλο και κάποιο λάθος να έχει προκύψει, μέχρι την τελευταία στιγμή θα προσπαθούμε να δώσουμε στο σύστημα την καταμέτρηση των δυνάμεών του, επί τη ευκαιρία που συνενώνουμε αυτές τις δυνάμεις. Σήμερα, θα σας ανακοινώσουμε τις αποφάσεις μας, τις τελικές επί των συνδιοικούμενων μονάδων του ΕΣΥ, επί των κλινών που οι μονάδες αυτές διαθέτουν, επί των θεμάτων που είναι υπό εξέταση για μετατροπή μονάδων σε κάτι άλλο και για τις περιπτώσεις, όπου το status που επιβάλλουμε ανάμεσα σε νοσοκομεία είναι  το status της συνεργασίας όπως αυτό θα εξειδικευθεί με υπουργική απόφαση που θα υπογραφεί την επόμενη Τρίτη και θα σας τη διανείμουμε.
Αγαπητές κυρίες και αγαπητοί κύριοι, η ανάγκη της συνένωσης των δυνάμεων είναι τόσο πολύ γνωστή στους ανθρώπους, στους πολίτες και σε εσάς που δεν χρειάζεται να πω κάτι περισσότερο. Το ερώτημα, γιατί ο ελληνικός λαός να πληρώνει συνολική εθνική δαπάνη για την υγεία 25 δισ. το χρόνο και να μην έχει τις υπηρεσίες που του χρειάζονται, είναι ένα ερώτημα που παραμένει ακόμη αναπάντητο, ανοιχτό και το συμμεριζόμαστε όλοι δεν  χρειάζεται να πούμε πολλά πάνω σε αυτό. Προχωράμε στη συνένωση των δυνάμεων του ΕΣΥ μέσα από την αναδιάταξη που θα σας παρουσιάσουμε, προκειμένου κάθε πολίτης να αποκτήσει καλύτερη πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας. Αυτές να οργανωθούν καλύτερα συνενωμένες και να έχουμε δημιουργήσει μια βιώσιμη αρχιτεκτονική των μονάδων του Εθνικού Συστήματος Υγείας που να επιδέχεται διοικήσεως. Το αχανές και το μη μετρούμενο, δεν διοικείται. Η συνένωση των δυνάμεων, όπως θα ακούσετε σημαίνει συνένωση της Διοίκησης, κοινός Διοικητής, κοινά Διοικητικά Συμβούλια. Αυτά είναι  όλα νομοθετημένα, δεν χρειάζεται νόμος για αυτά. Είναι  η συνένωση των κλινικών, θα σας τις ανακοινώσουμε την επόμενη εβδομάδα γιατί χρειαζόμαστε περισσότερη δουλειά επ’ αυτού.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Τοποθέτηση εκτός μικροφώνου)
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Για τα νοσοκομεία είναι  οι τελικές. Αυτές, θα μετατραπούν σε υπουργικές αποφάσεις και θα προωθηθούν για δημοσίευση στο ΦΕΚ. και στις 25 του μηνός, μια και με διέκοψε η κα Σπαγαδόρου, θα σας ανακοινώσουμε αφού πρώτα συνεδριάσουμε και τις νέες διοικήσεις, τα ονόματα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Τοποθέτηση εκτός μικροφώνου)
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και μια και μου κάνατε αυτή τη διακοπή, επωφελούμαι να πω ότι, όπως θα δείτε, η νέα διάταξη των δυνάμεων με τις συνενώσεις δεν οδηγεί σε κλείσιμο καμιάς δομής. Ορισμένα στοιχεία, που έχουν να κάνουν με το αποτέλεσμα και φαντάζομαι ότι αυτά σας ενδιαφέρουν κυρίως.
Σήμερα, έχουμε σύνολο Διοικητών και Αναπληρωτών Διοικητών, 175 άτομα. Αυτοί γίνονται 144. Οι Διοικητές από 131 γίνονται 76 συν τους 6 Προέδρους Ιδρυμάτων όπως το Ωνάσειο. Άρα, 82 το σύνολο. Τα κρεβάτια, οι κλίνες, από 46.873 γίνονται 35.855. Μιλάμε για τις οργανικές κλίνες.
Εξετάζουμε στο πλαίσιο των νέων δομών 8 μετατροπές, ας πούμε ενός Γενικού Νοσοκομείου – Κέντρου Υγείας σε Κέντρο Υγείας, ενός θεραπευτηρίου σε μια Μονάδα Αποκατάστασης, δηλαδή, υπάρχει περίπτωση να κάνουμε μετατροπή αντικειμένου και σε 6 περιπτώσεις νοσοκομείων που τα υπαγάγουμε σε καθεστώς συνεργασίας. Αυτό το καθεστώς, δεν είναι ένα καθεστώς συνεργασίας που προκύπτει από την καλή θέληση του κάθε Διοικητή, αλλά που προκύπτει μέσα από υποχρεώσεις που θα καταγραφούν σε Υπουργική Απόφαση την οποία θα σας δώσω την επόμενη Τρίτη.
Θεωρούμε, ιστορική τη σημερινή ημέρα που φέρνει εις πέρας μια διαδικασία που όταν ξεκινούσα κάποιοι έλεγαν ότι δεν θα τελειώσει ποτέ. Θεωρούμε τη σημερινή μέρα, τη «νέα μέρα του Εθνικού Συστήματος Υγείας», η οποία με τη συμπλήρωσή της, με τις συνενώσεις των κλινικών την επόμενη εβδομάδα και με τις ενώσεις των εργαστηρίων των νοσοκομείων μας κτλ., θα δώσει στο τέλος του Αυγούστου μια «νέα εικόνα», στο Εθνικό Σύστημα Υγείας.
Αυτό το νέο Εθνικό Σύστημα Υγείας, θα μπορεί να διοικηθεί ευκολότερα σε συνδυασμό με τα άλλα πλεονεκτήματα που του έχουμε προσδώσει, στην πλειοψηφία των νοσοκομείων να έχουμε διπλογραφικό σύστημα λογιστικό, να έχουμε ψηφιοποιημένη διοίκηση. Αυτό, θα επιτρέψει και περαιτέρω αλλαγές πάνω στο σύστημα που θα αφορούν τη διοίκηση των νοσοκομείων και που θα εκσυγχρονίσουν το Εθνικό Σύστημα Υγείας για να του δώσουν αντοχή. Από τη στιγμή που σήμερα λόγω της κρίσης ο πολίτης το έχει ανάγκη δυο φορές περισσότερο, από τη στιγμή που σήμερα «έρχονται» άνθρωποι στο Εθνικό Σύστημα Υγείας που «φεύγουν» από τις μονάδες της ιδιωτικής υγείας.
Θέλω να σας δώσω το παράδειγμα της Α’ Υγειονομικής Περιφέρειας για να καταλάβετε πώς δουλεύουμε, και από εκεί και πέρα θα σας διανείμουμε μέχρι το τέλος της συνέντευξης το σύνολο των επιλογών μας, ούτως ώστε να διευκολύνουμε το έργο σας. Η Α‘ Υγειονομική Περιφέρεια από 22 Μονάδες σήμερα θα έχει 15, τις εξής :
  • Το Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών ΚΑΤ μένει ως έχει.
  • Το Γενικό Νοσοκομείο Αττικής «Σισμανόγλειο» διοικείται μαζί με το Γενικό Νοσοκομείο Μελισσίων «Αμαλία Φλέμινγκ», όπως ξέρετε με το 1ο Νοσοκομείο του ΙΚΑ και με το Παιδοψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής, το οποίο είναι και ένα από τα ιδρύματα που εξετάζεται η μετατροπή του σε Κέντρο Υγείας.
  • Στο Γενικό Ογκολογικό Νοσοκομείο Κηφισιάς, υπάγεται διοικητικά και το Γενικό Νοσοκομείο Πατησίων, είναι κληροδότημα αυτό και θα πρέπει να σεβαστούμε το νόμο σχετικά με τη διοίκησή του, ο Διοικητής πάντως των Αγίων Αναργύρων θα διοικεί και το κληροδότημα του Γενικού Νοσοκομείου Πατησίων.
  • Στην «Αγία Όλγα» έχει ήδη υπαχθεί, όπως ξέρετε, το 7ο Νοσοκομείο του ΙΚΑ, όπου υπάγεται και η «Παμμακάριστος» που κι αυτό είναι κληροδότημα, με την ίδια ιδιαιτερότητα που σας προανέφερα.
  • Το «Κοργιαλένειο Μπενάκειο» μένει ως έχει.
  • Στο Ογκολογικό «Άγιος Σάββας» έχει ήδη υπαχθεί το 6ο Ογκολογικό Νοσοκομείο του ΙΚΑ.
  • Το Νοσοκομείο «Ελπίς», το Δημοτικό Νοσοκομείο του Δήμου Αθηναίων μένει ως έχει.
  • Το Γενικό Νοσοκομείο - Μαιευτήριο «Έλενα Βενιζέλου», όπως ξέρετε, ήδη διοικείται από κοινού με το Γενικό Νοσοκομείο «Αλεξάνδρα», τώρα αποκτά και κοινό διοικητικό συμβούλιο. Και το Νοσοκομείο «Αλεξάνδρα» θα διοικεί στο πλαίσιο αυτής της συνένωσης, θα διοικείται και το «Σπηλιοπούλειο». Άρα εδώ,  έχουμε τρεις μονάδες, μία εκ των οποίων είναι ίδρυμα και επ' αυτού θα υπάρχει ο ίδιος διοικητής, αλλά θα τηρηθεί ο υπόλοιπος νόμος σχετικά με τα ιδρύματα.
  • Στον «Ευαγγελισμό» υπάγεται και το Οφθαλμιατρείο Αθηνών, η «Πολυκλινική» κι έχει υπαχθεί ήδη όπως είναι γνωστό το 3οΝοσοκομείο του ΙΚΑ.
  • Στο «Ανδρέας Συγγρός» που είναι κληροδότημα δεν αλλάζουμε κάτι.
  • Στο «Λαϊκό» ομοίως δεν αλλάζουμε κάτι.
  • Στο «Ιπποκράτειο» επίσης δεν αλλάζουμε κάτι.
  • Το «Σωτηρία» και το «Γεώργιος Γεννηματάς» συνδιοικούνται.
  • Το «Αγία Σοφία», «Παίδων Πεντέλης» και «Παίδων Αγλαΐα Κυριακού» συνδιοικούνται. Η ιδιαιτερότητα του «Αγλαΐα Κυριακού» ως ιδρύματος, υπακούει και αυτή στην ανάγκη να έχουμε κοινό διοικητή, αλλά διαφορετικό διοικητικό συμβούλιο για το κληροδότημα.
  • Τα τρία πανεπιστημιακά Νοσοκομεία, το «Αρεταίειο», το «Αιγινήτειο» και το «Ευγενίδειο», με τροπολογία των υπουργείων Υγείας και Παιδείας, θα συνδιοικηθούν.
Αυτή είναι η περίπτωση της Α’ Υγειονομικής Περιφέρειας, την οποία και σας δίνω ως παράδειγμα προφορικά. Από εκεί και πέρα, δεν έχει νόημα να σας διαβάσω έτσι τις υπόλοιπες 6. Θα σας δοθούν σε κείμενο, ούτως ώστε να έχετε τα στοιχεία γρήγορα και εύκολα. Εγώ δεν έχω να πω κάτι άλλο, θέλω να δώσω τον λόγο στον υφυπουργό τον κ. Τιμοσίδη και τον Γενικό Γραμματέα τον κ. Πολύζο, κι από κει και πέρα ο κ. Αηδόνης, ο κ. Μπόλαρης, ο κ. Δημόπουλος και ο κ. Κατριβάνος, είμαστε εδώ στην διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση.
Μ. ΤΙΜΟΣΙΔΗΣ: Εγώ θέλω να ευχαριστήσω όλους όσους συνέβαλλαν και φτάσαμε σ’ αυτό το αποτέλεσμα αλλά θέλω να παραμείνω σε κάτι που και ο ίδιος ο Υπουργός τόνισε πριν από λίγο. Εργάζομαι πολλά χρόνια στο Εθνικό Σύστημα Υγείας. Αυτό το πρόβλημα που αναδείχθηκε, ήταν ακριβώς η αδυναμία του ίδιου του συστήματος να γνωρίζει τι ακριβώς συμβαίνει μέσα σ’ αυτό. Και αυτό θεωρώ ότι ήταν η μεγαλύτερη κατάκτηση σ’ αυτή την προσπάθεια που κάναμε και καταλήξαμε σ’ αυτό το αποτέλεσμα. Θα συνεχιστεί αυτή η προσπάθεια γιατί ακόμη και σήμερα διαπιστώνουμε την αδυναμία επικοινωνίας της ηγεσίας του Υπουργείου, άρα και των Υπηρεσιών του Υπουργείου, με οποιοδήποτε από τα νοσηλευτικά Ιδρύματα υπάρχουν στη χώρα. Όμως αυτό ευελπιστώ και είναι βεβαιότητα αυτό και θέλω να την καταθέσω, ότι πολύ σύντομα θα πάρει τέλος και θα μπορούμε να γνωρίζουμε ανά πάσα στιγμή τι συμβαίνει μέσα στο Εθνικό Σύστημα Υγείας. Όσο και αν φαίνεται αυτονόητο, φαίνεται ότι τα αυτονόητα είναι πάρα πολύ δύσκολα να τα κάνουμε καθημερινή πρακτική. Το δεύτερο που θέλω να τονίσω ιδιαίτερα είναι ότι ακριβώς η δυνατότητα που θα έχει ένας Διοικητής σήμερα, ένα Διοικητικό Συμβούλιο, έχοντας κάτω από τη δική του δικαιοδοσία διπλανά νοσοκομεία, θα δώσει αυτό που δεν υπήρχε πιο μπροστά πριν από λίγο καιρό στη λειτουργία αυτών των νοσοκομείων. Θα δώσει τη δυνατότητα να απαντά στα κενά που θα προκύπτουν ανά πάσα στιγμή. Μια μικρή έλλειψη ενός ανθρώπου για κάποιοι λόγο υγείας, έκανε με τους ταχύτερους δυνατούς ρυθμούς, 2 και 3 μήνες για να μπορεί ν’ αντικαταστήσει έναν γιατρό, ένα νοσηλευτή, έναν τεχνικό. Όλα αυτά απαντώνται αυθημερόν. Και από την άλλη, θα υπάρξει η δυνατότητα μέσα από το σύστημα που έχουμε εγκαθιδρύσει, να έχουμε και ποιοτικά στοιχεία, κάτι που δεν το είχαμε ποτέ στο Εθνικό Σύστημα Υγείας. Να έχουμε ποιοτικά στοιχεία και να ξέρουμε τι ακριβώς συμβαίνει μέσα σε κάθε κλινική, μέσα σε κάθε νοσοκομείο. Και αφού έχουμε αυτά τα στοιχεία, να μπορούμε ν’ αξιολογούμε και τη δουλειά όλων των ανθρώπων εκεί μέσα. Είμαι βέβαιος ότι παρά τη δυσπιστία των συναδέλφων γιατρών, αλλά και των άλλων εργαζομένων στα νοσοκομεία της χώρας, μετά από την πρόταση που σήμερα καταθέσαμε να δουν και οι ίδιοι ότι οι παρεμβάσεις που κάναμε ήταν για το καλό και το δικό τους αλλά και της καλύτερης λειτουργίας των νοσοκομείων και είμαι βέβαιος ότι θα συνεργαστούμε από δω και πέρα και αυτό θα είναι για το καλό όλων, κυρίως όμως θα είναι για το καλό των ασθενών που πηγαίνουν στα νοσοκομεία. Ευχαριστώ.
Ν. ΠΟΛΥΖΟΣ: Κι εγώ θέλω να πω ότι ήδη για έξι-εφτά μήνες έγινε μια δουλειά με επιστημονικό και πολιτικό σχεδιασμό, που για μένα είναι πρωτόγνωρη και είμαι τουλάχιστον τριάντα χρόνια στο χώρο για να γνωρίζω και πολιτικά και επιστημονικά περί αυτής της κουβέντας. Το δεύτερο είναι ότι το 2009 δεν υπήρχε ίχνος από στοιχείο και σήμερα έχουμε το ESYNET που μπορεί να το βομβαρδίζει οποιοσδήποτε, αλλά έχει πιστοποιημένα οικονομικά στοιχεία που τα δέχονται και οι Ελληνικές Αρχές και οι Ευρωπαϊκές Αρχές και η EUROSTAT. Έχει λειτουργικά στοιχεία που θέλουν δουλειά κι έχει λειτουργικά στοιχεία όμως που φτιάχνουν το πρόπλασμα, που τα παίρνει ο υγειονομικός χάρτης και που πιστεύω Υπουργέ ότι μέχρι τέλος του χρόνου θα είναι σε σημείο που να μπορούμε να αξιολογήσουμε τα πάντα. Από αυτό το βήμα να ευχαριστήσω τον Καθηγητή τον κ. Λιαρόπουλο για την πρότασή του, εξ όσων θυμάμαι ο κ. Λιαρόπουλος μιλούσε για 50-60 ομάδες νοσοκομείων και άλλες αλλαγές πολλές από τις οποίες λήφθηκαν υπόψιν. Να βάλω και τον κ. Κυριόπουλο που έδωσε προτάσεις 70 με 80 νοσοκομεία κι από ότι είπε ο Υπουργός με τη σημερινή απόφαση είναι 82 τα νοσοκομεία τα κύρια και 49 τα διασυνδεόμενα. Η προσωπική μου άποψη είναι ότι είναι βήμα μέγιστο, αλλά και βήμα προσεκτικό. Ο Υπουργός, όπως το είπε, θα υπογράψει σήμερα-αύριο τις δύο κοινές υπουργικές αποφάσεις, η μία για τα διασυνδεόμενα αυτά 82 συν 50 νοσοκομεία και για τις αρμοδιότητες των Διοικητικών Συμβουλίων και οι αρμόδιες Υγειονομικές Περιφέρειες θα κάνουν τις ενέργειες για τα Συμβούλια Διοίκησης. Οι τροποποιήσεις των 131 Οργανισμών καταλαβαίνετε ότι είναι μέγιστο εγχείρημα, έχει 20 χρόνια από το 1987 να αλλάξουν οι Οργανισμοί, έχει μεταβληθεί σε ένα συνονθύλευμα εικονικών 46 χιλιάδων κλινών αλλά στην ουσία η μέτρηση δείχνει ότι είναι 35 με 36 χιλιάδες..
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: 24 χρόνια.
Ν. ΠΟΛΥΖΟΣ: 24 χρόνια ναι. Τροποποιήσεις μπορεί να γινόταν Υπουργέ, αλλά μία συνολική τροποποίηση δεν έγινε ποτέ. Και μένει τώρα στους 131 αυτούς Οργανισμούς των νοσοκομείων, που τα 82 είναι τα κύρια στα 35800 κρεβάτια να αποτυπωθούν οι 2500 κλινικές και εργαστήρια, περίπου 1700 οι κλινικές και περίπου 800 τα εργαστήρια, που είναι μια δουλειά Υπουργέ μεγάλη, που πιστεύουμε ότι θα τη φέρουμε σε πέρας εντός του 2011.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχω μια ερώτηση για κάτι που το είπε ο Υφυπουργός, έτσι μια μεγαλύτερη διευκρίνιση αν μπορεί να γίνει, συνενώσεις σημαίνει συνεργασία σε όλα τα επίπεδα, σε όλες τις υπηρεσίες, από το ανθρώπινο δυναμικό, αποθήκες, πλυντήρια, σίτιση, τα πάντα όλα. Δηλαδή ακόμη κι αν λείπει -δίνω τώρα ένα χι παράδειγμα- ένας νοσηλευτής από μια κλινική ή σε κάποια εφημερία υπάρχει ένα πρόβλημα ή δεν ξέρω ΄γω τι, μπορεί να μεταφερθεί σε όλο το πλέγμα, έτσι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι, απολύτως έτσι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου)
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το «Αγλαΐα Κυριακού» και το «Αγία Σοφία» μας έγιναν γνωστά στη συζήτηση αυτή, όταν και μας καταδείχτηκε ο αριθμός του τεχνικού προσωπικού που διαθέτει το ένα και το άλλο, κι όταν μου ειπώθηκε - γιατί οι άλλοι το ξέρανε, εγώ ήμουνα ο νεοφερμένος - ότι αυτό το τεχνικό προσωπικό μεσοτοιχούντων νοσοκομείων δεν ανταλλάσσεται. Δηλαδή, αν κάτι ας πούμε πάθει, μια βλάβη ηλεκτρολογική, ο ηλεκτρολόγος που είναι δίπλα δεν την επισκευάζει και αντίστοιχα αυτός που έχει την ηλεκτρολογική βλάβη και διαθέτει υδραυλικό που δεν έχει ο άλλος…Η συνεργασία αυτή δεν γίνεται. Άρα, απαντώ και στις δυο σας ότι η συνδιοίκηση σημαίνει καθολική συνεργασία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου)
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν έχει καμία σημασία, δεν έχει σημασία, είναι στην Αθήνα και τα τρία και ο κοινός διοικητής θα φροντίζει σε αυτά τα νοσοκομεία να μην λείπει τίποτα. Η ιδιαιτερότητα εδώ είναι με το «Αγλαΐα Κυριακού» που είναι ίδρυμα. Η βούληση του ιδρυτή δεν παρακάμπτεται, χωρίς να δημιουργούνται προβλήματα συνταγματικότητας. Άρα, η διοίκηση είναι η διοίκηση, κατά την επιλογή του νόμου περί του ιδρύματος  «Αγλαΐα Κυριακού», αλλά ο διοικητής, πως τώρα έχουμε την κα. Κυριακού, θα είναι ο διοικητής του «Αγία Σοφία». Άρα, δεν έχουμε κανένα πρόβλημα με το Συμβούλιο της Επικρατείας που θα ήταν το δικαστήριο που θα καθίστατο αρμόδιο να εκδικάσει το θέμα της παραβίασης της βούλησης του διαθέτη, πως ; Επί μίας πράξεως της διοικήσεως που θα επροσβάλλετο ως παράνομη. Τώρα πια, είμαστε απολύτως βέβαιοι, 1000% βέβαιοι, ότι αυτός ο τρόπος δεν δημιουργεί κανένα νομικό πρόβλημα στη νέα διοίκηση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου) ……δηλαδή με απόφαση της Διοίκησης, του Διευθυντή της κλινικής;
Ν. ΠΟΛΥΖΟΣ: Ναι, ο Νόμος 3984 τα καθορίζει αυτά πασιφανώς. Δηλαδή το κοινό Διοικητικό Συμβούλιο και ο κοινός Διοικητής, μπορεί να κάνει μετακινήσεις εντός του συγκροτήματος, μπορεί να κάνει κοινές προμήθειες, μπορεί να κάνει κοινή τεχνική ή άλλη υποστήριξη. Το λέει καθαρά ο 3984.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να το πάμε λίγο αλλιώς τότε; Ποιοι είναι οι περιορισμοί που αντιμετωπίζετε με αυτού του τύπου τις ενοποιήσεις-συγχωνεύσεις;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι, το κληροδότημα είναι ένα σύνολο περιουσίας που διαθέτει ο διαθέτης του προς χάριν ενός κοινωνικού σκοπού. Ο διαθέτης πεθαίνει και δεν έχει συγγενείς - λέω ένα παράδειγμα - ο νόμος προστατεύει τη βούλησή του, πως δεν μπορείς να την παραβιάσεις ; Δεν μπορείς να πεις ότι εγώ θέλω να το διοικήσω αλλιώς, θα διοικηθεί από τα πρόσωπα που φέρουν τις ιδιότητες που ο νόμος ορίζει. Ο διοικητής όμως, ορίζεται από το κράτος. Θα είναι ο διοικητής του «Αγία Σοφία», κανένας περιορισμός επ’ αυτού. Ο γενικότερος περιορισμός που είχαμε εμείς και το κάναμε μετά λόγου γνώσεως γιατί πήγαμε μετριοπαθώς, δεν πήγαμε ας πούμε με απόλυτα ριζοσπαστικό τρόπο, δεν διοικήσαμε, δεν υπαγάγαμε σε κοινή διοίκηση νοσοκομεία περιοχών, πλην δύο τριών εξαιρέσεων που το κάνουμε και δοκιμαστικά. Πήγαμε σε διοικήσεις πιο μαζεμένες γεωγραφικά για να μπορέσουμε να δούμε αν βγαίνει σε πέρας. Ας πούμε, Βέροια - Νάουσα – Γιαννιτσά - Έδεσσα, θα μπορούσε να πει κανείς ότι είναι μια ενότητα. Ναι, είναι μία ενότητα υγειονομική, είναι μία ενότητα διοικητική ; Kαι τι γνώμη έχουν γι’ αυτό οι τοπικοί παράγοντες του κάθε νομού ;  Για να μπορέσεις να ξεπεράσεις τον τοπικισμό, πρέπει να έχεις υπέρ εσού, αλάνθαστα και αποδεδειγμένα κριτήρια. Εμείς, τα κριτήρια θα τα συγκεντρώσουμε τώρα. Εφόσον μπορεί να διοικηθεί ένα νοσοκομείο που απέχει από ένα άλλο 20 και 30 χιλιόμετρα, μπορούν να συνδιοικηθούν και άλλα που απέχουν λίγο και δεν μεσολαβούν βουνά ή θάλασσες, ή λαγκάδια, ή άγρια ζώα και τέτοια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το τελευταίο καιρό, με αυτή την ιστορία με τα ανακριβή στοιχεία, αποδείχτηκε ότι ένας Διοικητής δεν μπορεί δεν είχε εικόνα ούτε για τα κρεβάτια, ούτε για τις προμήθειες όπως συνέβη με το Ιπποκράτειο. Τώρα εδώ πέρα παρουσιάζετε κάτι μαμούθ-σχηματισμούς διοικητικά, δηλαδή περιμένετε από έναν Διοικητή να διοικήσει επαρκώς δύο και τρία νοσοκομεία.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κοιτάξτε, χαίρομαι για την ερώτηση, υπερβολικά μάλιστα, γιατί εμφανίζετε τη διαρθρωτική αλλαγή πιο ριζοσπαστική απ’ ότι είναι. Κοιτάξτε, εάν είναι μαμούθ αυτά, τότε τι θα ήταν τα νοσοκομεία που σας προείπα ; Και γιατί όχι και η Κοζάνη μέσα εκεί, και η Πτολεμαΐδα και η Καστοριά και η Φλώρινα…Όχι δεν είναι μαμούθ. Είναι μια μετριοπαθής προσέγγιση, αλλά πάρα πολύ καλή διαρθρωτική αλλαγή κατά την εκτίμηση όσων έχουμε δουλέψει στο εγχείρημα αυτό, θα διοικηθούν πανεύκολα. Πώς διοικείται η Πάτρα και το Αίγιο και τα Καλάβρυτα στο πλαίσιο ενός νομού όπως ήταν ; Πώς έχουμε σήμερα την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση του Καλλικράτη με τεράστιες περιφέρειες, αυτοδιοικούμενες μάλιστα. Πώς διοικούνται τόσα πολλά θέματα που δεν είναι μόνο το νοσοκομείο και τι κάνει ο ηλεκτρολόγος εδώ, ή ο υδραυλικός, ή οπωσδήποτε ο γιατρός, ή ο νοσηλευτής σε δυο νοσοκομεία που είναι 20 χιλιόμετρα μεταξύ τους, ή και 30; Θα διοικηθούν. Πώς διοικείται και το ζήτημα της καθαριότητας και το ζήτημα της αστυνόμευσης και το ζήτημα του παραγωγικού ιστού και το ζήτημα του εξωραϊσμού και το ζήτημα των λιμένων όπου υπάρχουν και το ζήτημα των ορεινών όγκων από Δημάρχους Δήμων Καποδιστριακών ή Καλλικρατικών, ή σε περιφερειακό επίπεδο τα αντίστοιχα από τους Περιφερειάρχες ; Με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, αλλά πολύ ευκολότερα, πολύ – πολύ – πολύ ευκολότερα θα διοικηθούν δύο ή τρία το πολύ, όπως τα έχουμε ορίσει νοσηλευτικά ιδρύματα, δεν το φοβόμαστε καθόλου.
Μ. ΤΙΜΟΣΙΔΗΣ: Να προσθέσω κάτι σ’ αυτό για να σας καλύψω. Μην ξεχνάτε ότι εμείς κάναμε τις διαπιστώσεις και δεν τις κρύψαμε ποτέ. Από την πρώτη στιγμή λέμε, ότι τα στοιχεία έχουν λάθη κλπ. Τώρα στο νέο ξεκίνημα έχουμε εργαλεία στα χέρια μας, δεν υπήρχε το Esynet, δεν υπήρχε το λογιστικό διπλογραφικό σύστημα, δεν θα παίξουμε τώρα, έχουμε τρόπο να τα ελέγχουμε και να τα βελτιώσουμε και να τα φτάσουμε σε μία τέλεια λειτουργία. Παλιότερα δεν είχαμε αυτή την επικοινωνία, το είπα νομίζω στη δική μου τοποθέτηση, δεν υπήρχε η σωστή επικοινωνία του Υπουργείου και των Κέντρων …
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Παρ’ όλα αυτά αν θέλει και ο κ. Γενικός, που παρακολουθούσε στενά τα τελευταία χρόνια το θέμα να μας πει τελικά για πιο λόγο τα στοιχεία ήταν ανακριβή, ποιο ήταν ακριβώς το πρόβλημα, γιατί οι διοικήσεις δεν είχαν ακριβή εικόνα και πώς αυτό πρόκειται να το αντιμετωπίσετε και μάλιστα στο πλαίσιο αυτό των αλλαγών όπου η ευθύνη θα είναι πολύ μεγαλύτερη;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κατ’ αρχάς τώρα πήρατε τον λόγο αντί για την κα Μπουλούντζα και την κα Πετροπούλου, αλλά θα σας παρακαλέσω όλες και όλους, όλες και εσένα Γιώργο, θα σας παρακαλέσω να σκεφτείτε τι παραλάβαμε. Θα σας παρακαλέσω να σκεφτείτε τι συζητήσαμε μαζί τον Σεπτέμβριο του 2010, σας παρακαλώ πάρα πολύ να το κάνετε αυτό και να δείτε ποια ήταν η διαδρομή. Αυτή η 6άδα που είναι στο τραπέζι συν τον κ. Δημόπουλο που έφυγε γιατί έχει μια υποχρέωση, αυτή η 7άδα τι έχουμε κάνει. Δηλαδή,  ζητούμε κατανόηση εδώ, και καλό είναι στο πλαίσιο αυτής της κατανόησης ας κοιτάει και κανείς και λίγο πίσω, για να καταλαβαίνει τι είναι να κοιτάς μπροστά, ας βλέπει τη διαδρομή που έχουμε διανύσει. Και επειδή ξέρω ότι αυτά δεν σας αφορούν, αλλά όμως μια δίκαιη σκέψη τα επιβάλει να τα συνεκτιμά κανείς.
Ρωτάτε τον κ. Πολύζο τώρα να σας πει γιατί τα στοιχεία ήταν έτσι ; Ένα σύστημα που δεν είχε καταγράψει τα στοιχεία του ποτέ, πώς μπορούσε να διοικηθεί ; Ένα σύστημα που δεν πλήρωνε ποτέ, πώς μπορούσε  να συμμαζευτεί οικονομικά ; Και λοιπόν, άμα γράψτε την ιστορία του ΕΣΥ να το γράψετε κι  αυτό. Εμείς εδώ πέρα, όμως, δεν είμαστε ιστορικοί. Και εγώ δεν ξέρω, εσείς γράψτε ό,τι νομίζετε στην ιστορία του ΕΣΥ που θα κάνετε, εμείς όμως εδώ, είμαστε πολιτικοί και ήρθαμε να λύσουμε προβλήματα και μέσα σε λίγους μήνες σκεφτείτε μόνοι σας τι έχουμε κάνει με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ, με την τιμολόγηση των φαρμάκων, με τον εξορθολογισμό σήμερα των μονάδων του Ε.Σ.Υ, με τη δημιουργία επιτέλους της ιατρικής πυραμίδας γιατί παραλάβαμε ένα σύστημα με στρατηγούς δίχως στρατιώτες. Και να έχετε και υπόψη σας,  ότι πέραν των συντονιστών – διευθυντών που βάλαμε, θα διευρυνθούν και τα προσόντα για να γίνεται κανείς διευθυντής και θα πάμε σε κρίσεις από εδώ και πέρα. Αυτή η κατάντια του στρατού χωρίς στρατιώτες θα λάβει τέλος.
Ουκ έστιν τέλος των όσων έχουν γίνει αυτό το 10μηνο. Και δεν μιλάω για τις μεταμοσχεύσεις, δεν μιλάω για τον αντικαρκινικό, δηλαδή τις σύγχρονες πολιτικές δημόσιας υγείας. Δεν μιλάω γι’ αυτά που θα γίνουν τώρα στη Σαμοθράκη και στην Πέλλα από τον Χρήστο Αηδόνη το Σαββατοκύριακο. Λοιπόν, έχουμε κάνει πάρα – πάρα πολλά και θα δείτε πόσα ακόμα είναι να γίνουν μέχρι να φύγει το καλοκαίρι. Δεν μπορεί όμως να λένε, πώς υπήρχαν λάθος στοιχεία, αφού δεν υπήρχαν στοιχεία. Στη συγκέντρωση των στοιχείων προφανώς εκ μεταφοράς προέκυψαν λάθη, τα οποία τα διορθώσαμε και με την αγωνία αυτή των διορθώσεων και της καταγραφής.
Παραδίδουμε σήμερα σε εσάς ένα Εθνικό Σύστημα Υγείας με νέα διοικητική δομή, με τα εργαλεία που είπε ο υφυπουργός, ο κ. Τιμοσίδης, προηγουμένως του Esynet ,αναγνωρισμένο από όλους από τους δανειστές της χώρας ως νέο εργαλείο και με τα επιμέρους πλεονεκτήματα που όχι όλα, αλλά η πλειοψηφία των νοσοκομείων έχει σχετικά με την μηχανοργάνωση και με το διπλογραφικό λογιστικό. Θέλει όμως κάτι πολύ ενδιαφέρον να πει ο κ. Αηδόνης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είχαν επί χρόνια πάντα στοιχεία, οι Εντατικολόγοι είχαν, ξέρουμε δηλαδή γι’ αυτούς από χρόνια.
ΧΡ. ΑΗΔΟΝΗΣ: Συγνώμη λίγο, επειδή έχει μπει ένα ερώτημα πριν από λίγο σε σχέση με το πώς θα διοικηθούν όλοι αυτοί οι μεγάλοι οργανισμοί που συγκροτούνται, δεν πρέπει να σας διαφεύγει ότι αυτοί οι Οργανισμοί υπάρχουν Αναπληρωτές Διοικητές οι οποίοι έχουν την ευθύνη των Μονάδων, έτσι; Μην σας διαφεύγει λοιπόν ότι πάμε να κάνουμε ένα μόρφωμα για το οποίο θα υπάρχει κάποιος κεντρικά και θα το εποπτεύει απλά. Υπάρχουν από κάτω.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου)
ΧΡ. ΑΗΔΟΝΗΣ: Ωραία και τι έγινε, υπάρχουν οι αναπληρωτές Διοικητές των νοσοκομείων. Αυτή η τομή για να υπάρχει πραγματική παροχή υγείας στον ασθενή. Και αυτή νομίζω είναι η βασική αρχή αυτού του εγχειρήματος.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπάρχει η αρχή ότι το «πάρα πολύ μεγάλο δεν διοικείται», αλλά υπάρχει και η αρχή ότι «το μικρό που γίνεται μεσαίο και κάτι παραπάνω διοικείται ευκολότερα». Ότι δεν μικραίνει σε αριθμό διοικητικού προσωπικού, αναφέρομαι στους επικεφαλής, δεν διοικείται. Επιτρέψτε μου να σας πω, ο αριθμός 82 είναι ευκολότερος από τον αριθμό 131. Είναι ευκολότερο, θα το δείτε αυτό. Κύριε Πολύζο...
Ν. ΠΟΛΥΖΟΣ: Να διευκρινίσω κάτι. Ο κ. Αρμαγανίδης είναι ο Πρόεδρος της Εταιρείας των Εντατικολόγων, εγώ τον γνωρίζω χρόνια, είναι φίλος και μάλιστα τον έχω βάλει και Πρόεδρο της ομάδας εργασίας για να μας προτείνει τι θα γίνει στις ΜΕΘ και στις ΜΑΦ της χώρας και ολοκληρώνει τη δουλειά του. Όταν έκανα συνάντηση μαζί του στο κείμενο αν θυμάστε της πρότασης στον συγκεντρωτικό πίνακα στις 900 και κάτι κλίνες ΜΕΘ και ΜΑΦ συμφώνησε και συμφώνησε επίσης ότι αυτές οι 900 περίπου κλίνες ΜΕΘ και ΜΑΦ πρέπει να αναπτυχθούν και να αυξηθούν στις 1.000. Όταν πηγαίναμε στα νοσοκομεία μπορεί να υπήρχαν μερικές διαφωνίες, δεν έχει 7 κλίνες εδώ, έχει 6. Δεν έχει 8 εκεί, έχει 9. Δεν έχει 5 γιατρούς εκεί, 6. Αυτά του είπαμε, όπως είπαμε και στους Διοικητές πάρτε τα και διορθώστε τα την άλλη εβδομάδα, αλλά τα στοιχεία αυτά είναι στοιχεία που η μεν εταιρεία Εντατικολόγων μαζεύει από τους Διευθυντές της και εμείς τα μαζεύουμε από τους Διοικητές μας. Πρέπει τώρα οι Διευθυντές των Μονάδων Εντατικής Θεραπείας και οι Διοικητές να συμφωνήσουν αν είναι 7 ή 6, περί αυτοί επρόκειτο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή αυτοί οι διοικητές που δεν ξέρουν να μετρούν τα κρεβάτια θα παραμείνουν στις θέσεις τους; Ρωτάω τώρα εγώ, γιατί και ως κράτος δεν είμαστε στην καλύτερη οικονομική κατάσταση. Δηλαδή αυτοί αμείβονται και δεν μπορούν να μετρήσουν τα κρεβάτια;
Ν. ΠΟΛΥΖΟΣ: Εγώ το ξαναλέω τα στοιχεία τα συγκεντρωτικά των κλινών συμφώνησαν εκεί. Τα στοιχεία χρησιμοποίησης αυτών των κλινών είναι συνεργασία του Διευθυντή της κάθε ΜΕΘ με τον Διοικητή. Σημειώστε ότι πριν λίγους μήνες δεν ξέραμε τίποτα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κι αυτό πάλι έχει να κάνει με όλο το σύστημα διοίκησης, με τους διοικητές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποιοι είναι αυτοί οι διοικητές που έχουν αυτό το…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να καταλάβουμε το εξής. Όταν μετρούν κρεβάτια…
(Διαλογικές συζητήσεις)
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ήθελα να μου εξηγήσετε τι σημαίνει η υπαγωγή έξι νοσοκομείων σε καθεστώς συνεργασίας.
Ν. ΠΟΛΥΖΟΣ: Να φέρω ένα παράδειγμα. «ΩΝΑΣΕΙΟ». Με κάποιο νοσοκομείο πρέπει να συνεργαστεί το «ΩΝΑΣΕΙΟ». Είναι το «ΑΤΤΙΚΟΝ». Μιλάει η κα Πετροπούλου για τα έξι νοσοκομεία. Ένα δεύτερο παράδειγμα που το ξέρω από την επαγγελματική μου πατρίδα, Κομοτηνή, με Πανεπιστημιακό Αλεξανδρούπολης. Συμβαίνει εν τοις πράγμασι. Πολλοί ασθενείς φεύγουν από την Κομοτηνή και πάνε στο Πανεπιστημιακό. Δεν έχει να κάνει με τη διοίκηση. Και οι δύο είναι αυτόνομοι οργανισμοί περισσότερο επιστημονικού χαρακτήρα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εγώ είπα, όταν μου ετέθη αυτό το θέμα, να φύγει ο όρος «συνεργασία». Η συζήτηση που κάναμε μετά, έδειξε, κα Πετροπούλου, ότι η συνεργασία αν αφεθεί χωρίς κανονιστικό πλαίσιο είναι μια ευχή η οποία μένει ανεκπλήρωτη. Επειδή, έχω εξουσιοδότηση από το νόμο να εκδώσει υπουργική απόφαση που να καθορίζω τις υποχρεώσεις στο πλαίσιο της συνεργασίας, θα είναι μια μορφή «μεθαδόνης», εκεί όπου δεν πήγαμε σε συνδιοίκηση μεγαλύτερων ενοτήτων. Είμαι σαφής ; «ΑΤΤΙΚΟΝ», είναι το παράδειγμα που συζητήσαμε σήμερα και εκεί πήραμε την απόφαση και για όλα τα άλλα, με το «ΩΝΑΣΕΙΟ». Εδώ πρόκειται για δύο πάρα πολύ σοβαρά και μεγάλα σημεία του συστήματός μας, του συστήματος υγείας. Εάν τους πεις συνεργαστείτε, θα σου πουν βεβαίως…και…δεν θα συνεργαστούν. Εάν τους έλεγες συνδιοίκηση, έμπλεκες σε προβλήματα των οποίων το βάθος θα ήταν πάρα πολύ μεγάλο. Εάν τους επιβάλλεις τη συνεργασία ως ανεξαρτήτων οντοτήτων και ελέγχεις την εφαρμογή μπορείς να επιτύχεις επιστημονική συνεργασία πάνω απ’ όλα. Οικονομία κλίμακος, ενδέχεται, και πάντως εάν τα έχεις από κοντά και του λες «γιατί δεν το έκανες αυτό ή γιατί δεν έκανες εκείνο», μπορείς να επιτύχεις αγαθά ταυτόσημα με αυτά της κοινής διοίκησης αποφεύγοντας τον πόλεμο που θα σου κάνουν εάν τους επιβάλλεις τη συνδιοίκηση. Θα μου πείτε «και γιατί δεν πηγαίναμε παντού σε αυτά ; ». Όχι, πάμε σε πολύ ειδικές καταστάσεις και αντιλαμβάνεστε το παράδειγμα ότι είναι χαρακτηριστικό. Άλλο παράδειγμα κ. Πολύζο ;
Ν. ΠΟΛΥΖΟΣ: Άλλο παράδειγμα εξειδικευμένης συνεργασίας. Η Λέρος προτιμήθηκε να μείνε μόνη της. Δεν είναι δυνατόν η Λέρος να μην συνεργαστεί με τη Ρόδο που το λέει και το πλαίσιο της αποασυλοποίησης, να φτιαχτεί δηλαδή το τμήμα Ψυχιατρικής στη Ρόδο ή το Καραμανδάνειο στην Πάτρα. Το Καραμανδάνειο δεν μπορεί να το πειράξεις, είναι αυτόνομο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το «Ερρίκος Ντυνάν» το είχαμε…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου)
Ν. ΠΟΛΥΖΟΣ: «ΑΤΤΙΚΟΝ» και «ΩΝΑΣΕΙΟ»;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Με το «ΩΝΑΣΕΙΟ» δεν αρχίσαμε ; Παιδιά, τι είναι αυτό το πράγμα ; Αρχίσαμε με το «ΩΝΑΣΕΙΟ». Είπαμε και ένα παράδειγμα περιφέρειας. Όλο για την περιφέρεια μας λέτε.
Ν. ΠΟΛΥΖΟΣ: Υπάρχει και ένα δεύτερο στον Πειραιά κ. Υπουργέ. Υπάρχει και ένα δεύτερο στον Πειραιά, που είναι Ολυμπιακοί και είναι καλοί άνθρωποι. Είναι το «ΤΖΑΝΕΙΟ» και το «ΜΕΤΑΞΑ». Συνεργασία. Είναι δίπλα – δίπλα αυτά τα νοσοκομεία.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να σας πω, ότι την περίπτωση του «Ερρίκος Ντυνάν» την είχαμε για συνεργασία με το «Κοργιαλένειο» και την αφαιρέσαμε επειδή είμαστε σε αυτή τη φάση των συζητήσεων για να βρούμε μια λύση, μήπως παρεξηγηθεί περί υπαγωγής του στο Ε.Σ.Υ κλπ., που φουντώνει συζητήσεις για τις οποίες δεν έχουμε οικονομικά τη δυνατότητα να κάνουμε τίποτα. Φεύγουμε. Παιδιά, έχουμε ονομαστική ψηφοφορία στη Βουλή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κι εγώ κ. Υπουργέ μία ερώτηση πολύ σύντομη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το Προεδρικό Διάταγμα του ΄86, κάτι που δεν έχετε πει μέχρι τώρα.. Εν τάχει θα πω…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου) … για να κάνετε κάποιες επίσημες ανακοινώσεις. Δεν μπορείτε να μας πείτε, ακόμα εξετάζετε αυτές τις μετατροπές; Πότε θα υπάρχουν…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακούστε να σας πω μια περίπτωση που βλέπαμε.. Ποια λέγαμε για να γίνει Κέντρο Αίματος ; Είπαμε, το «Λοιμωδών της Θεσσαλονίκης» που υπάγεται στο «Παπανικολάου», στο «ΑΧΕΠΑ». Είπαμε, θέλουμε να το μετατρέψουμε. Έχουμε κάθε λόγο να το μετατρέψουμε, αλλά ας το δει το «ΑΧΕΠΑ» και να μας προτείνει τι. Εμείς από το κέντρο του λέμε να γίνει Κέντρο Αίματος. Εάν θέλουν να το κάνουν Κέντρο Αποκατάστασης ας πούμε, ας το κάνουν Κέντρο Αποκατάστασης. Δηλαδή δίνουμε τη διακριτική ευχέρεια στη νέα ενιαιοποιημένη διοίκηση. Καταλαβαίνετε ;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μπορώ λίγο να σας πω κάτι; Το Προεδρικό Διάταγμα συνδέει – νομίζω του ΄86 είναι – τη στελέχωση των νοσοκομείων με τις κλίνες. Κύριε Υπουργέ, το Προεδρικό Διάταγμα του ΄86 συνδέει στελέχωση νοσοκομείων, δηλαδή προσωπικό, νοσηλευτικό, γιατροί με τις κλίνες. Όταν τώρα εδώ θα έχουμε μείωση κλινών, αν δεν κάνω λάθος είναι 11.058 η μείωση κλινών, συμπαρασύρει άρα προσωπικό νοσηλευτικό και ιατρικό όπως λένε…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι. Όχι ρητά! Θα σας πω γιατί. Θυμάστε τον κ. Μόσιαλο να λέει, εγώ τον έχω σαν τώρα εδώ να κάθεται σ' αυτό το τραπέζι αριστερά, στην έναρξη του διαλόγου την 1η Απριλίου, να λέει οργανικές κλίνες, αναπτυγμένες κλίνες, αντιστοιχία. Αυτό που γίνεται αυτή τη στιγμή σήμερα είναι η διαφορά ανάμεσα στις οργανικές και τις αναπτυγμένες να μειώνεται, έως να εξαλείφεται. Άρα, παραμένουν κατά βάση οι αριθμοί ίδιοι, γιατί ο κ. Μόσιαλος τι έλεγε ; Η αντιστοιχία ας πούμε 0,86 γιατροί για κάθε κρεβάτι, είχε να κάνει με τα αναπτυγμένα κρεβάτια. Άρα, το νούμερο παραμένει αυτό σχεδόν το ίδιο και υπάρχει ανάγκη μειώσεως του ιατρικού προσωπικού για να πάμε στα διεθνή standards. Δεν θα το κάνουμε βέβαια. Αυτό θα γίνει σταδιακά με τα χρόνια. Δεν θα απολύσουμε κόσμο, προς Θεού, αν εννοείτε αυτό. Εξυπακούεται.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, αυτό λέω.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι βέβαια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί συμπαρασύρει, αλλά δεν θα έχουμε προσλήψεις.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι, δεν συμπαρασύρει ο αριθμός όπως είναι έτσι. Ο αριθμός σημαίνει εξάλειψη των «ψευδοκρεβατιών» και των «ψευτοθέσεων». Και στη συνέχεια η αντιστοιχία που είναι μεγάλη, δεν θα μειωθεί με απολύσεις, προς Θεού. Αντιλαμβάνομαι, κ. Πολύζο, ότι ο ρυθμός των προσλήψεων τώρα θα φέρει τη λογική μείωση με βάση τις συνταξιοδοτήσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μα ήδη στα ΙΚΑ είναι έτοιμες προσλήψεις και δεν γίνονται.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καμία, καμία, καμία. Δεν χάνεται καμία διοικητική θέση κ. Μπουσγά.
(Διαλογικές συζητήσεις)
Ν. ΠΟΛΥΖΟΣ: Μία απάντηση στην κα Σωτηριάδου, με συγχωρείς κ. Μπουσγά. Οι οργανικές θέσεις με βάση το Προεδρικό Διάταγμα του ΄87…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ο κ. Μπουσγάς και η κυρία Σπαγαδόρου κλείνει τη συζήτηση.
κ. ΜΠΟΥΣΓΑΣ: Εγώ ρωτώ το εξής. Θα μείνετε στις 35.815 ή θα μειώσετε κατά 3 όπως λέγατε στο αρχικό σχέδιο και εάν…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Στα κρεβάτια ;
κ. ΜΠΟΥΣΓΑΣ: Ναι, στα κρεβάτια και εάν θα μετακινείται προσωπικό από το νοσοκομείο της Σύρου στη Νάξο άμα υπάρχει ανάγκη. Είναι δυνατόν;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει και η ενοποίηση Ρόδος, Κάλυμνο, Κω.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εσείς τι λέτε τώρα, θα κάνουμε πογκρόμ σε βάρος οικογενειών ; Διευκολύνσεις θα κάνουμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όταν λέτε ότι τα κενά θα καλύπτονται. Υπάρχει μια ασθένεια στην Κω και καλείται ένας εργαζόμενος από τη Ρόδο να την καλύψει, να τον μαστιγώσουμε νομίζετε και από πάνω; Αυτά θέλετε να πείτε; Ότι θα τους λέμε «πήγαινε εδώ εσύ»; Αυταρχισμός; Όχι. Κίνδυνος υπάρχει και σήμερα να πεις σ’ έναν «εδώ σου καταργώ  την οργανική θέση και την ιδρύω στη Ρόδο». Το κάνεις και σήμερα. Κι αυτός κίνδυνος είναι. Δεν το κάναμε. Σε ότι αφορά το πρώτο, το πρώτο τι ήταν Γιώργο;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αν θα μένουν τα κρεβάτια 35.000.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι. Τα κρεβάτια ίσως μειωθούν και λίγο περισσότερο γιατί μένει τώρα το εγχείρημα της συνενώσεως των κλινικών. Επί αυτών των περιπτώσεων, ανύπαρκτα κρεβάτια λειτουργικά θα μειωθούν. Άρα, θα έχουμε μια περαιτέρω μείωση που θα είναι συνάρτηση των συγχωνεύσεων των κλινικών. Μπορεί και να μην έχουμε. Αλλά εγώ προσδοκώ ότι θα έχουμε.
Γ. ΠΟΛΥΖΟΣ: Εγώ να πω ότι τα 35.800 κρεβάτια είναι εκεί. Δεν υπάρχουν άλλα. Δεν υπάρχουν 46.000. Το Προεδρικό Διάταγμα του ΄87 που είπε η κα Σωτηριάδου, έλεγε ενδεικτικά επί 3 άτομα γιατρούς, νοσηλεύτριες και λοιπούς. Αυτό βγαίνει 138, είναι μια εικονική πραγματικότητα. 100.000 είναι με τη νέα ρύθμιση 90.000 δουλεύουν στο ΕΣΥ, υπάρχει και περιθώριο. Υπάρχει περιθώριο και για άλλους.
Ν. ΣΠΑΓΑΔΩΡΟΥ: Επειδή ζούμε και στους ρυθμούς των αποκρατικοποιήσεων της δημόσιας περιουσίας, με το θέμα των συγχωνεύσεων υπάρχει το ενδεχόμενο να το αντιμετωπίσετε. Δηλαδή συνδιοικούνται κάποια νοσοκομεία. Εάν τεθεί θέμα αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας των νοσοκομείων, πώς θα το αντιμετωπίσετε; Αυτή είναι η μια μου ερώτηση. Και η δεύτερη, εάν εξακολουθείτε να εμμένετε με το μοντέλο αυτό που παρουσιάζεται σήμερα και με τις κλινικές, τις συνενώσεις των κλινικών, αν πάμε για εξοικονόμηση σε 150 εκατομμύρια.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τα χρήματα θα είναι αυτά, ναι, 76 εκατομμύρια στην αρχή που θα γίνουν 150 στο διάβα του χρόνου στο πλαίσιο του Μεσοπρόθεσμου συνολικά. Δεν είναι ένας βασικός μοχλός συγκέντρωσης χρημάτων αυτός. Αυτές είναι ανάγκες για τον ασθενή. Κι εάν προκύψει αυτό το αποτέλεσμα, το οποίο είναι ένα προσδοκώμενο αποτέλεσμα, ακόμη καλύτερα. Τώρα στο επόμενο ερώτημα ο κύριος Τιμοσίδης.
Μ. ΤΙΜΟΣΙΔΗΣ: Δεν συγχωνεύονται, διασυνδέονται. Το έχουμε πει ξεκάθαρα, ότι αυτό είναι διασύνδεση διοικητική καθαρά. Δηλαδή δεν είναι συγχώνευση να πεις ότι είχες …..
Ν. ΣΠΑΓΑΔΩΡΟΥ: Ακούτε. Μπορεί να γίνει απορρόφηση. Ξέρετε, η συγχώνευση με την απορρόφηση σταδιακά μπορεί, είναι πολύ εύκολα αυτά τα στάδια, μπορεί να τεθεί θέμα όμως. Μπορεί να τεθεί θέμα αξιοποίησης της περιουσίας κάποιων νοσοκομείων.
Γ. ΠΟΛΥΖΟΣ: Κυρία Σπαγαδώρου, μη ξεχνάτε ότι τα 131 είναι νομικά πρόσωπα. Και η αξιοποίηση της περιουσίας είναι στην Υγειονομική Περιφέρεια. Μπορούσε να το κάνει, δεν χρειαζόταν αυτό το πλαίσιο, άλλη αξιοποίηση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου