Τρία σενάρια για τις νέες αμοιβές των γιατρών

Συνεχίζονται οι αντιδράσεις του ιατρικού κόσμου για τις αλλαγές στο σύστημα περίθαλψης που προωθεί η κυβέρνηση. Στο στιγμιότυπο από τις πρόσφατες κινητοποιήσεις, γιατροί και φαρμακοποιοί διαδηλώνουν έξω από τη Βουλή.
Τρία εναλλακτικά σενάρια για την αμοιβή των γιατρών που θα συνεργάζονται με τον ενιαίο φορέα παροχών υγείας (ΕΟΠΥΥ), η δημιουργία του οποίου προκαλεί τις έντονες αντιδράσεις του ιατρικού κλάδου, επεξεργάζεται η κυβέρνηση.
Πρόκειται για τρεις διαφορετικούς τρόπους αποζημίωσης των γιατρών που θα επιλέξουν τελικώς να συνεργαστούν με τον νέο φορέα, μέσω του οποίου θα εξυπηρετούνται περίπου 9 εκατ. ασφαλισμένοι. Ο υπουργός Υγείας, Ανδρέας Λοβέρδος, αναμένεται να καταλήξει στις σχετικές αποφάσεις -όπως όλα δείχνουν- χωρίς τη συμβολή των εκπροσώπων του κλάδου, οι οποίοι θέτουν προϋποθέσεις για την έναρξη του διαλόγου που θα καταλήξει στον τρόπο εφαρμογής του νέου συστήματος.

Τα σενάρια που εξετάζονται και που το καθένα έχει και πλεονεκτήματα αλλά και μειονεκτήματα είναι τα εξής:
Σενάριο 1ο
Στην πρώτη περίπτωση οι παθολόγοι, οι γενικοί γιατροί καθώς και οι παιδίατροι θα πληρώνονται με την κατά κεφαλήν εξέταση των ασθενών.
Θα έχουν το δικαίωμα να εξετάζουν ετησίως συγκεκριμένο αριθμό ασφαλισμένων, ο οποίος όμως δεν πρέπει να ξεπερνάει ένα συγκεκριμένο όριο (έως 2.000 άτομα). Απαραίτητη προϋπόθεση θα είναι εδώ οι γιατροί να επιλέγονται από τους ασφαλισμένους. Σε περίπτωση που δεν προτιμώνται και ο αριθμός των ασθενών τους θα είναι μικρότερος από τον προβλεπόμενο (κάτω των 500 ατόμων), θα μειώνεται η ετήσια αμοιβή τους ή θα διαγράφονται από τη λίστα των συνεργαζόμενων με τον ΕΟΠΥΥ γιατρών.
Στο σύστημα αυτό θα μπορούν να ενταχθούν περίπου 12.000 γιατροί. Υποχρέωσή τους θα είναι επίσης το 20% του «πελατολογίου» τους να αποτελείται από ηλικιωμένους. Οι γιατροί που θα πραγματοποιούν και προσυμπτωματικό έλεγχο, όπως για παράδειγμα εξετάσεις για γυναικολογικούς καρκίνους, καρκίνους του παχέος εντέρου κ.λπ. ή θα έχουν στη λίστα με τους ασθενείς τους χρονίως πάσχοντες (διαβητικούς, καρδιοπαθείς, υπερτασικούς κ.ά.) θα αμείβονται με επιπλέον χρήματα.
Ανώτατο όριο ετήσιας αμοιβής θα είναι τα 60.000 ευρώ μεικτά. Ο υπολογισμός αυτός προκύπτει και από το γεγονός ότι σήμερα η ετήσια δαπάνη του Δημοσίου και της ασφάλισης για την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας (ΠΦΥ) αγγίζει τα 3,25 δισ. ευρώ, ενώ τα νοικοκυριά πληρώνουν από την τσέπη τους περί τα 3,15 δισ. ευρώ. Το ποσό των 3,25 δισ. ευρώ που διατίθεται σήμερα από τα ταμεία θα μπορούσε να κατανεμηθεί στους γιατρούς που θα συνεργάζονται με τον ΕΟΠΥΥ. Υπολογίζεται ότι 1 δισ. ευρώ θα μπορούσε να δοθεί σε περίπου 12.000 γιατρούς (παθολόγους, γενικούς γιατρούς και παιδιάτρους) και 1,2 δισ. να διατεθεί για εξετάσεις σε ειδικούς γιατρούς (25.000).
Με το σενάριο αυτό δίνονται στους γιατρούς κίνητρα ώστε να παρέχουν όσο το δυνατόν καλύτερες υπηρεσίες υγείας, προκειμένου να μπορούν να λάβουν και το ανώτατο ποσό αμοιβής. Ωστόσο το βασικό μειονέκτημα είναι πως οι νέοι γιατροί, που δεν θα έχουν τη δυνατότητα να συγκεντρώνουν μεγάλη λίστα ασφαλισμένων, θα κινδυνεύουν να λαμβάνουν είτε την κατώτατη αμοιβή είτε να απορρίπτονται από το σύστημα.
Σενάριο 2ο
Με το δεύτερο αυτό σχέδιο, το ποσό των 3,25 δισ. που σήμερα διατίθεται από τα ταμεία για ΠΦΥ θα μπορούσε να κατανεμηθεί ανά πράξη και περίπτωση στους περίπου 27.000 γιατρούς (12.000 παθολόγοι, γενικοί γιατροί, παιδίατροι και 15.000 ειδικοί). Ομως, αν το κονδύλι αυτό ξεπεραστεί, θα μειώνονται οι τιμές που θα δίνονται ανά εξέταση.
Στην περίπτωση που επιλεγεί αυτή η λύση, θα έχει ως βασικό μειονέκτημα το γεγονός ότι οι γιατροί δεν θα γνωρίζουν αν ο αριθμός των ραντεβού που πραγματοποιεί το σύνολο του συνεργαζόμενου ιατρικού προσωπικού θα ξεπερνάει το οικονομικό όριο που έχει τεθεί. Συνεπώς θα παραμένει άγνωστο το ετήσιο εισόδημά τους. Για τον Ανδρέα Λοβέρδο όμως -που δηλώνει εκτός από υπουργός Υγείας και ...λογιστής- μάλλον θα είναι μια ιδανική λύση, αφού θα μπορεί να υπολογίζει τι ποσό θα διαθέτει κάθε χρόνο για την πρωτοβάθμια περίθαλψη χωρίς να ξεφεύγουν οι δαπάνες του.

Σενάριο 3ο
Η τελευταία επιλογή του υπουργείου Υγείας, που αναφέρεται και στο μνημόνιο και την οποία έχει υποστηρίξει με δηλώσεις του και ο Ανδρέας Λοβέρδος, είναι να αμείβονται οι νέοι γιατροί που θα συνεργάζονται με τον ΕΟΠΥΥ όπως αυτοί του ΟΑΕΕ, δηλαδή με μεικτά 600 ευρώ τον μήνα. Η λύση αυτή όμως αποτελεί casus belli για τον κλάδο, που θεωρεί πως έτσι θα οδηγηθούν οι γιατροί στην απόλυτη απαξίωση.
Ανεξάρτητα από το ποιο σενάριο θα επιλεγεί τελικά από το υπουργείο Υγείας, μεγάλος πονοκέφαλος για την υλοποίηση των σχεδίων αποτελεί η μείωση των συνολικών κονδυλίων που διατίθενται για την υγεία, σύμφωνα με τις επιταγές του μνημονίου. Από τα 10 δισ. ευρώ που διαθέτουν ετησίως τα ταμεία, πρέπει να περιοριστούν στα 6 δισ.
Πάντως σήμερα η ΠΦΥ χρηματοδοτείται από δημόσιους φορείς (22% της δημόσιας δαπάνης) και τα νοικοκυριά (35% της ιδιωτικής δαπάνης), χωρίς τον συνυπολογισμό της οδοντιατρικής περίθαλψης. Μάλιστα, με βάση έρευνα που πραγματοποίησε η Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας σε 6.500 νοικοκυριά, η κατανάλωση ιατρικών υπηρεσιών εκτιμάται ότι κυμαίνεται σε 9 επισκέψεις κατά κεφαλήν και κατ' έτος για τον ενήλικο πληθυσμό της χώρας. Εξ αυτών, 2,19-2,64 επισκέψεις πραγματοποιούνται σε γενικούς γιατρούς και παθολόγους και 2,97-4,10 σε ειδικούς γιατρούς.
Παράλληλα, από το σύνολο των επισκέψεων, οι 2,04 (κατά μέσον όρο) αφορούν προληπτικές εξετάσεις, οι 1,92 σε συνταγογραφία και οι 1,2 σε διαγνωστικές /εργαστηριακές εξετάσεις. Σε ό,τι αφορά την αναλογία γιατρών-ασθενών που ισχύει σήμερα, ένας γιατρός αντιστοιχεί σε 700 ασθενείς του ΙΚΑ, σε 110 ασφαλισμένους του ΟΠΑΔ και σε 320 ασφαλισμένους του ΟΑΕΕ.

1 σχόλιο:

  1. Μήπως να αποζημιώνουμε εμείς τους ασθενείς προκειμένου να τους εξετάσουμε; Έτσι θα του έρθει τσάμπα, θα του κάνουμε ακόμα μεγαλύτερη οικονομία !!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή