Μνημόνιο Συνεννόησης και Σύστημα Υγείας 11 Φεβρουαρίου 2011

Μερικά αποσπάσματα που αναφέρουν το αύριο στην ΥΓΕΙΑ... 
Τα συμπεράσματα δικά σας!


Εκσυγχρονισμός του συστήματος υγείας
Στη βάση των σημαντικών μεταρρυθμίσεων που έχουν ήδη αναληφθεί τους τελευταίους μήνες και ειδικότερα την κίνηση προς την ενοποίηση της πρωτοβάθμιας περίθαλψης, τις αλλαγές στο σύστημα προμηθειών και την πρόοδο στη μηχανοργάνωση των νοσοκομείων, η Κυβέρνηση συνεχίζει να υλοποιεί τη συνολική μεταρρύθμιση του συστήματος υγείας που άρχισε το 2010 με στόχο τη διατήρηση των δαπανών για τη δημόσια υγεία στο ή κάτω από το 6 τοις εκατό του ΑΕΠ, με παράλληλη διατήρηση της καθολικής πρόσβασης και βελτίωση της ποιότητας της προσφερόμενης περίθαλψης.

Η Κυβέρνηση έχει λάβει μέτρα που αποφέρουν οικονομίες σε φαρμακευτικά προϊόντα τουλάχιστον 2 δισεκατομμυρίων ευρώ σε σχέση με το επίπεδο του 2010, από τα οποία τουλάχιστον 1 δισεκατομμύριο ευρώ το 2011. Αυτό θα φέρει τον μέσο όρο της δημόσιας δαπάνης για φαρμακευτικά προϊόντα εξω-νοσοκομειακής περίθαλψης σε περίπου 1 τοις εκατό του ΑΕΠ (σε συμφωνία με τον μέσο όρο στην Ε.Ε.) μέχρι το τέλος του 2012.

Πιο συγκεκριμένα, τα ακόλουθα μέτρα υλοποιούνται μέχρι το τέλος Μαρτίου 2011:

Διακυβέρνηση

Η Κυβέρνηση υλοποιεί τις διατάξεις των Άρθρων 31 και 32 του Νόμου 3863/2010. Ειδικότερα, το Συντονιστικό Συμβούλιο Παροχών Υγείας (ΣΥΣΠΥ):
-         καθιερώνει νέα κριτήρια και όρους για τη σύναψη συμβάσεων από ταμεία κοινωνικής ασφάλισης (συμπεριλαμβανομένου και του ΟΠΑΔ) με όλους τους παρόχους υπηρεσιών υγείας και όλες τις άλλες ενέργειες που αναφέρονται στο Άρθρο 32 με στόχο την επίτευξη της επιδιωκόμενης μείωσης των δαπανών,
-         εισάγει την κοινή αγορά ιατρικών υπηρεσιών και υλικών για την επίτευξη ουσιώδους μείωσης των δαπανών (κατά τουλάχιστον 25% σε σύγκριση με το 2010) μέσω συμφωνιών τιμής-όγκου.

Καθολική ηλεκτρονική συνταγογράφηση

Η Κυβέρνηση λαμβάνει όλα τα αναγκαία μέτρα για να επεκτείνει με οικονομικά αποδοτικό τρόπο την ηλεκτρονική συνταγογράφηση φαρμάκων, διαγνωστικών εξετάσεων και παραπομπών από τους ιατρούς σε όλα τα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης, ιατρικά κέντρα και νοσοκομεία. Σε αυτή τη βάση, σύμφωνα με τους κανόνες περί προμηθειών της Ε.Ε., η Κυβέρνηση επιταχύνει και οριστικοποιεί τις αναγκαίες διαδικασίες διαγωνισμών για την υλοποίηση ενός πλήρους και ενιαίου μηχανογραφικού συστήματος παροχών υγείας (σύστημα ηλεκτρονικής υγείας).

Κάθε ταμείο κοινωνικής ασφάλισης μαζί με το ΣΥΣΠΥ καθιερώνει μία διαδικασία για την τακτική αξιολόγηση των πληροφοριών που λαμβάνονται μέσω του συστήματος ηλεκτρονικής συνταγογράφησης και εκπονεί τακτικές εκθέσεις (σε εξαμηνιαία τουλάχιστον βάση) που πρέπει να διαβιβάζονται στις αρμόδιες υπηρεσίες στο Υπουργείο Εργασίας, το Υπουργείο Υγείας, το Υπουργείο Οικονομικών και την ΕΛΣΤΑΤ. Η παρακολούθηση και η αξιολόγηση γίνονται μέσω μιας εξειδικευμένης κοινής μονάδας

Εκσυγχρονισμός του συστήματος υγειονομικής περίθαλψης

Η Κυβέρνηση λαμβάνει πρόσθετα μέτρα για την προώθηση της χρήσης των γενόσημων φαρμάκων, μέσω:
-                     της υποχρεωτικής ηλεκτρονικής συνταγογράφησης από τους γιατρούς βάσει της δραστικής ουσίας,
-                     του ορισμού ενός χαμηλότερου κόστους συμμετοχής των ασθενών για τα γενόσημα φάρμακα που έχουν ουσιωδώς χαμηλότερη τιμή από την τιμή αναφοράς (κάτω από το 60 τοις εκατό της τιμής αναφοράς) με βάση την εμπειρία κρατών-μελών της Ε.Ε.,
-                     του καθορισμού της ανώτατης τιμής των γενόσημων φαρμάκων στο 60% των επωνύμων φαρμάκων που έχουν παρόμοια δραστική ουσία.

Η Κυβέρνηση επεκτείνει την χρήση του συστήματος της προκαθορισμένης ανά επίσκεψη και με ανώτατο όριο αμοιβής του γιατρού, το οποίο χρησιμοποιείται σήμερα από τον ΟΑΕΕ, σε όλες τις συμβάσεις μεταξύ των ταμείων κοινωνικής ασφάλισης και των γιατρών με τους οποίους αυτά συμβάλλονται. Ο νέος μηχανισμός πληρωμής αρχίζει, για κάθε νέα σύμβαση που ανανεώνεται το 2011 και, για όλες τις συμβάσεις, από το 2012. Καθορίζει έναν ελάχιστο αριθμό ασθενών ανά γιατρό, με βάση την εμπειρία άλλων κρατών-μελών της Ε.Ε.

Η Κυβέρνηση κινείται προς την κατεύθυνση της μεγαλύτερης εξίσωσης μεταξύ των ταμείων σε ό,τι αφορά στα ποσοστά των εισφορών και στα πακέτα των ελαχίστων παροχών, με στόχο την πλήρη εξίσωσή τους μέχρι το 2012, με βάση το Νόμο 3655/2008.

Για τον περιορισμό των δαπανών και τη βελτίωση της ποιότητας της περίθαλψης των ασθενών, η Κυβέρνηση:
-                     αναπροσαρμόζει τον κανονισμό για τα δημόσια νοσοκομεία εφαρμόζοντας κοινή διαχείριση/ κοινή λειτουργία μεταξύ νοσοκομείων μικρής κλίμακας και μεγάλων νοσοκομείων που βρίσκονται στην ίδια περιοχή και υγειονομική περιφέρεια,
-                     αναθεωρεί τη δραστηριότητα των μικρών νοσοκομείων προς την κατεύθυνση της εξειδίκευσης σε τομείς όπως η αποκατάσταση ή η θεραπεία του καρκίνου όπου είναι εφικτό,
-                     σε περιοχές με περισσότερα από ένα νοσοκομεία (εξαιρουμένων των πανεπιστημιακών νοσοκομείων) προβλέπει την χρήση ενός συστήματος κοινής διαχείρισης/ κοινής λειτουργίας,



-                     αυξάνει την  κινητικότητα  του  προσωπικού   εντός  και  αναμεταξύ των υγειονομικών περιφερειών.

Η ανεξάρτητη ομάδα εργασίας των εμπειρογνωμόνων σε θέματα υγείας που δημιουργήθηκε στο τέλος του 2010 παρουσιάζει μέχρι το τέλος Μαΐου 2011, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την ΕΚΤ και το ΔΝΤ, την τελική έκθεσή της με προτάσεις πολιτικής και με συγκεκριμένες συστάσεις για την αναθεώρηση των πολιτικών που εφαρμόζονται μέχρι σήμερα. Η έκθεση και οι προτάσεις πολιτικών καλύπτουν τους ακόλουθους τομείς:
-                     Την διακυβέρνηση του συστήματος υγείας με στόχο τον περιορισμό του κατακερματισμού του συστήματος,
-                     Τη χρηματοδότηση: συγκέντρωση, συλλογή και διανομή των κονδυλίων,
-                     Την εναρμόνιση των πακέτων παροχών υγειονομικής περίθαλψης μεταξύ των διαφόρων ταμείων,
-                     Την παροχή υπηρεσιών και κινήτρων για τους πάροχους, συμπεριλαμβανομένων:

*                    της σύνδεσης μεταξύ ιδιωτικής και δημόσιας παροχής υπηρεσιών,
*                    της πρωτοβάθμιας υγειονομικής περίθαλψης έναντι της εξειδικευμένης και της νοσοκομειακής περίθαλψης,
*                    της αποδοτικότητας στην παροχή νοσοκομειακών υπηρεσιών,
*                    της κατανάλωσης φαρμάτων,
*                    των ανθρώπινων πόρων,

-                     Τις προτεραιότητες για την δημόσια υγεία, την προώθηση της υγείας και την πρόληψη των ασθενειών,
-                     Την συλλογή στοιχείων, την αξιολόγηση των τεχνολογιών υγείας και την αξιολόγηση απόδοσης,
-                     Τους μηχανισμούς ελέγχου των δαπανών.

Η έκθεση θα προβλέπει ποσοτικούς στόχους στους πιο πάνω τομείς έτσι ώστε να συμβάλει στην διατήρηση των δαπανών για την υγεία ως ποσοστού του ΑΕΠ σταθερών στο, ή κάτω από το, 6 τοις εκατό. Με βάση την έκθεση αυτή, η Κυβέρνηση υιοθετεί ένα σχέδιο δράσης μέχρι το τέλος Ιουνίου 2011, συμπεριλαμβανομένου και ενός χρονοδιαγράμματος για συγκεκριμένες δράσεις.

Λογιστική και έλεγχος

Εσωτερικοί ελεγκτές διορίζονται σε όλα τα μεγάλα νοσοκομεία.

Η Κυβέρνηση εξασφαλίζει ότι το πρόγραμμα μηχανογράφησης των νοσοκομείων επιτρέπει την μέτρηση της δραστηριότητας των νοσοκομείων και των κέντρων υγείας. Προς τον σκοπό αυτό, η Κυβέρνηση ορίζει ένα βασικό σύνολο δεικτών μέτρησης της δραστηριότητας και των δαπανών σε συμφωνία με τις βάσεις δεδομένων υγείας της Eurostat, του ΟΟΣΑ και της ΠΟΥ. Η ΕΛΣΤΑΤ αρχίζει να παρέχει στοιχεία σύμφωνα με το Σύστημα Εθνικής Υγείας (κοινή άσκηση συγκέντρωσης ερωτηματολογίων).



Η Κυβέρνηση εξασφαλίζει ότι το πρόγραμμα της μηχανογράφησης των νοσοκομείων επιτρέπει τη δημιουργία ενός βασικού συστήματος ηλεκτρονικών ιατρικών αρχείων ασθενών.

Μέχρι το τέλος Μαΐου, η Κυβέρνηση αρχίζει να δημοσιεύει μηνιαία στοιχεία για τις δαπάνες υγειονομικής περίθαλψης για όλα τα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης με χρονική υστέρηση τριών εβδομάδων από το τέλος του αντιστοίχου μηνός (βλέπε Παράρτημα 1).

Διαχείριση μισθών και ανθρώπινων πόρων στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης

Το Υπουργείο Υγείας και το Υπουργείο Εργασίας, σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών, εκπονούν μία τακτική ετήσια έκθεση (η πρώτη έκθεση πρόκειται να δημοσιευθεί μέχρι το τέλος Μαΐου 2011) σχετικά με την διάρθρωση και τα επίπεδα των αποδοχών (συμπεριλαμβανομένων των αμοιβών για συμβούλους και γιατρούς) καθώς και τον όγκο και τη δυναμική της απασχόλησης στα νοσοκομεία, τα κέντρα υγείας και τα ταμεία υγειονομικής περίθαλψης. Η έκθεση θα παρουσιάζει σχέδια για την κατανομή των ανθρωπίνων πόρων για την περίοδο μέχρι το 2013. Προσδιορίζει οποιοδήποτε σχέδιο για την ανακατανομή ειδικευμένου και βοηθητικού προσωπικού μέσα στο ΕΣΥ και τα ταμεία υγειονομικής περίθαλψης .

Εκσυγχρονισμός του συστήματος υγειονομικής περίθαλψης


Τιμολόγηση των φαρμάκων

Από το 2012, τα περιθώρια κέρδους των φαρμακείων θα πρέπει να υπολογίζονται ως ένα κατ' αποκοπή ποσό ή μία κατ' αποκοπή αμοιβή σε συνδυασμό με ένα μικρό περιθώριο κέρδους με στόχο την μείωση του συνολικού περιθωρίου κέρδους σε όχι περισσότερο από 15 τοις εκατό.

Λογιστική και έλεγχος

Τα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης αρχίζουν να δημοσιεύουν μία ετήσια έκθεση για τις συνταγογραφήσεις φαρμάκων. Ατομικές εκθέσεις συνταγογράφησης αποστέλλονται τακτικά (τουλάχιστον μία φορά τον χρόνο) σε κάθε γιατρό. Η ετήσια έκθεση και οι ατομικές εκθέσεις συνταγογράφησης εξετάζουν την συνταγογραφική συμπεριφορά με ιδιαίτερη αναφορά στα πιο δαπανηρά και περισσότερο χρησιμοποιούμενα φάρμακα.

3 σχόλια:

  1. Άριστο ποστ. Μπραβο συνάδελφε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Συνάδελφοι το ζητούμενο είναι πως το διαχειριζόμαστε όλο αυτό!

    Ας ξεκινήσουν συζητήσεις μέσα από blogs, συνελεύσεις για το παρόν, το αύριο!

    Το οφείλουμε στους εαυτούς μας, στους συμπολίτες μας, στους αυριανούς συναδέλφους, στις επόμενες γενιές...

    ΑπάντησηΔιαγραφή